JEESUS RATSASTAA JERUSALEMIIN
Kun Jeesus oli lähestymässä Jerusalemia, hän lähetti kaksi opetuslasta edellään ja sanoi, että edessä olevasta kylästä löytyisi aasintamma ja varsa. Ja se varsa oli sellainen, jonka selässä ei yksikään ihminen ollut vielä istunut (Mk/Lk). Siltä varalta että aasin omistaja kysyisi, Jeesus käski sanoa, että "Herra tarvitsee sitä", mutta lähettää sen kohta takaisin (Mt/Mk). Vasta myöhemmin opetuslapset ymmärsivät (Jh) että tämä aasilla ratsastaminen oli jo profeetta Sakarjan kautta ennustettu:
"Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa." (Sak. 9:9)
Ja opetuslapset tekivät niin kuin Jeesus oli sanonut. He toivat varsan (ja tamman, Mt) Jeesuksen luo ja laittoivat vaatteita sen päälle, ja Jeesus istui sen selkään.
Suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille (Jh), tai suurin osa siitä (Mt) tai ainakin monet (Mk) tai koko opetuslasten joukko (Lk) otti palmupuun oksia (Jh), oksia (Mt), lehviä (Mk) ja vaatteita (syn.) ja levittivät niitä tielle. He huusivat:
"Hoosianna (Daavidin pojalle, Mt). Siunattu olkoon hän joka tulee Herran nimeen. (Israelin, Jh) (Kuningas Herran nimessä, Lk). (Siunattu olkoon isämme Daavidin valtakunta, joka tulee, Mk), (Rauha taivaassa ja kunnia, Lk). Hoosianna korkeuksissa!"
Tästä fariseukset äkämystyivät ja sanoivat: "Katsokaa nyt, koko maailma juoksee hänen perässään" (Jh) jotkut sanoivat Jeesukselle: "Kiellä opetuslapsiasi!" Mutta Jeesus vastasi: jos nämä olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat (Lk)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5. Moos. 32:36 (3. su loppiaisesta, 3 vsk. 1.lk)
Herra puolustaa kansaansa, hän säälii palvelijoitaan, kun hän näkee, ettei heillä enää ole voimaa, että he ovat uupuneita, niin suuret kui...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti