lauantai 14. lokakuuta 2017

Room. 10:1-13 (19. su helluntaista, 3.vsk 2.lk)

"Kristus on lain loppu". Telos on tässä "loppu", mutta se on myös "päämäärä", kuten 1. Piet. 1:9 "Sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen." Hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi, saavuttaa kaiken sen, mitä lain avulla ei voitu saavuttaa (Apt. 13:38-39)
Laki julistaa vanhurskaaksi sen joka sen pitää. Paavali tulkitsee jakeissa 6-8 Pentateukin kohtaa 5.Moos 30:11-14. Myös Baruk 3:29 sanoo: "Kuka on noussut taivaalle ja siepannut sieltä viisauden, kuka on tuonut sen alas pilvistä?" ja Baruk jatkaa: "Ei ole ketään joka tuntisi viisauden tien, ei ketään joka seuraisi sen polkua...Vain hän joka tietää kaiken, tuntee sen...hän tuntee viisauden tien ja avasi sen palvelijalleen Jaakobille, Israelille, jota hän rakasti. Tämän jälkeen viisaus ilmaantui maan päälle ja eli ihmisten keskuudessa." (3:31-32,37-38)
Kristuksen tuleminen maan päälle, samoin kuin hänen nousemisensa kuolleista tapahtuivat täysin ilman ihmisten suorituksia.
"Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen."
Nygren huomauttaa, että usein tätä kohtaa on tulkittu väärin, luullen Paavalin puhuvan mekaanisesta, ulkoisesta tunnustautumisesta ja ylösnousemuksen ulkokohtaisesta totenapitämisestä. Paavali liittyy kuitenkin edellä siteeraamaansa Mooseksen kohtaan: "Se on aivan teidän lähellänne, suussanne ja sydämessänne." On kyseessä kristinuskon ydinasia: kristitty on se, joka tunnustaa Kristuksen Herraksi. Silloin on vapaa muista herroista - myös oman itsensä orjuudesta. Niin, todella synnin orja on se, joka luulee olevansa oman elämänsä herra (tai rouva). Kristitty on se, joka uskoo, että Kristus on ylösnoussut. Hän on synnin, kuoleman ja perkeleen voittaja. Jumala herätti Kristuksen kuolleista, ja hän on herättävä minutkin. Sydämen usko ja suun tunnustus on ihmisen osuus, täysin reseptiivinen, vastaanottajan osa. Varmemmaksi vakuudeksi, siltä varalta, että (väistämättä) tämä lause ymmärretään vaatimuksena ja omakehuna, Paavali lisää sanan sille, joka katselee "sydäntään" etsien sieltä vanhurskauttavaa uskoa tai tekee "todistamisesta" pelastuksen ehdon: "Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." Se on lainaus profeetalta (Joel 3:5). Ei ole kysymys uskonnollisesta suorituksesta vaan siitä, keneltä pyytää apua, silloin kun sitä tarvitsee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...