lauantai 16. lokakuuta 2021

Joh. 13:16-20 (21. su helluntaista, 3.vsk ev)

”Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.
    Minä en sano tätä teistä kaikista. Tiedän kyllä, ketkä olen valinnut. Tämän kirjoitusten sanan on käytävä toteen: ’Ystäväni, joka söi minun pöydässäni, on kääntynyt minua vastaan.’ Minä sanon tämän teille jo nyt, ennen kuin ennustus toteutuu, jotta sen toteutuessa uskoisitte, että minä olen se joka olen. Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.”


Perikoopin edellä Jeesus on pessyt opetuslasten jalat ja sanonut antavansa heille esimerkin. "Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat" tarkoittaa sitä, että sen tietäminen, että Jeesus on "Suuri Jalkain Pesijä" ei ole sinänsä autuuttavaa, vaan todellista autuutta on se, että toimii itse samalla tavalla.
Järjestys Jumala-Jeesus-kristitty esiintyy ensiksi velvoittavana: on turha kuvitella, että Jeesuksen seuraaja pääsisi helpommalla tai olisi paremmassa asemassa kuin hänen Herransa. Jeesus nöyrtyi palvelemaan, Isä antoi kaikkensa (ainoan Poikansa) syntisen ihmiskunnan puolesta. Turha luulo, että kristitty pärjäisi siististi samanmielisten miellyttävässä seurassa.
Jeesuksen suostuminen ihmisiin ja nöyrtyminen kärsimään, hänen riisuutumisensa jumaluudestaan, ilmenee siinä, että hän tietää että hänen lähin ja luotetuin ystävänsä kääntyy häntä vastaan. Mietipä millaisia me puolestamme olemme: meitä masentaa se, että monia ihmisiä kristillisyys ei kiinnosta pätkääkään! Jeesus tietää, että hänestä luovutaan, eikä tee elettäkään estääkseen sitä. "Että tietäisitte, että olen se joka olen."
Lopulta järjestys kristitty-Jeesus-Jumala esiintyy voimaannuttavana. Joka ottaa vastaan Jeesuksen lähettilään, ottaa vastaan Jeesuksen ja Isän. Ei tämä tarkoita pelkästään evankeliumin saarnaajia. Myös jokainen vieras ja muukalainen, köyhä ja avun tarvitsija on Kristus, joka kolkuttaa ovellamme. Se on Uuden testamentin (ja koko Raamatun) valossa ehdottomasti oikea tulkinta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...