tiistai 27. heinäkuuta 2021

Ps. 119:129-136 (10. su helluntaista, psalmi)

"Sinun liittosi on ihmeellinen, siksi minä tahdon uskollisesti pysyä siinä."
Liittosi, edotekha, eli sanasi, käskysi, ohjeesi on ihmeellinen, pelaot. Se on, sanoisinko, esteettinen perustelu. Jumalan sanaa ei tässä kohtaa perustella sillä, että se olisi looginen tai laajasti kannatettu.
"Kun sinun sanasi avautuu, se valaisee, tyhmäkin saa siitä ymmärrystä."
Tämän saa tuntea, kun kärsivällisesti pysyy Raamatun lukemisessa ja tutkimisessa. Kun jaksaa niitä hetkiä - joskus pitkiäkin aikoja - jolloin tuntuu, ettei tuo muinainen kirjakokoelma anna mitään tolkullista. Ymmärtääkseen Raamattua ei tarvitse olla oppinut, saa olla pata, kr. nepios = yksinkertainen. Sanalla on hepreassa myös merkitys open-minded. Oppineisuus ja valmis uskovaisuus estää joskus oivaltamasta.
"Minä huohotan suu auki, minä janoan sinun käskyjäsi."
Vuoden 1913 käännös sanoo: "avaan suuni ja ammottelen". Minun sieluni janoaa Jumalaa, elävää Jumalaa.
"Katso puoleeni, anna armosi - se on niiden oikeus, joille nimesi on rakas."
Samainen vanha käännös sanoi: "niin kuin tapasi on." Usko tietää, että Jumalan tapa on antaa armonsa. Sitä hän ei kiellä, ja silti - armon pyytämistä koko matka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...