Pappeja ja teologeja vastaan. Jeesus ei sinänsä kiellä uskonnollisen eliitin oikeutta olla olemassa tai harjoittaa ammattiaan. Markus/Luukas esittää versiossaan suoranaisen syytöksen siitä, että lainopettajat vievät leskiltä talot ja latelevat pitkiä rukouksia vain näön vuoksi. Matteus ei tee tätä, mutta moittii ammattiteologeja ja hengenmiehiä seikkaperäisemmin. Heidän sanojensa ja tekojensa välillä on selvä ristiriita. (Luulin muuten pitkään että lause "älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon" on Jeesukselta peräisin 😏). Kaiken minkä he tekevät he tekevät siksi, että heidät huomattaisiin. Maine, halu näyttää hyvältä, on hengellisyyden motiivi usein (ei minulla tietenkään, mutta monilla). Tämän tekstin lukeminen on yhtä rippiä pastorille ja teologian tohtorille. On merkille pantavaa, että raamatunlausekotelot ja viitan tupsut oli Mooseksen laissa määrätty, eikä mikään uskovaisten muoti. Silti, oikeaoppisuudestakin voi tulla epäjumala!
"Pastori ottaa nyt ensin" on epäilyttävä asenne tämän tekstin valossa. Vakavammin ajatellen: asetelma, jossa spesialisti opettaa kristinuskoa maallikoille, ei ole kristillinen asetelma. Katolinen "isä"-nimitys on myös varoen käytettävä. "Oppimestari" taas voisi viitata meihin tohtoreihin.
"Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija." Tätä minä en ymmärrä. Siksi minun kannatti se lukea.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti