"Autuas se, jonka pahat teot on annettu anteeksi, jonka synnit on pyyhitty pois."
Anteeksianto, Jumalan anteeksianto, on juuri tätä: synnit pyyhitään pois, salataan (absconditum), joten niitä ei enää ole. Jumala ei ota puhetta niistä kuuleviin korviinsa.
"Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään ja jonka sydämessä ei ole vilppiä."
Termi "imputatio" liittyy sekä syntiin että vanhurskauteen. Pitääkö Jumala meitä syntisinä vai ei? Se ratkaisee. Vanhurskauden antropologinen dispositio on tässä vilpittömyys. Vilppi (namija') voi käyttää Jumalan armoa syntisten mielitekojensa peittona, vilpitön ei, sillä armo on elämän perusta.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)
Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti