Näin sanoo Herra: - Taivas on minun valtaistuimeni, maa on koroke minun jalkojeni alla. Millaisen talon te minulle rakentaisitte, millaisen asuinsijan? Kaiken tämän on minun käteni tehnyt, niin nämä ovat syntyneet, sanoo Herra. Köyhää minä katson, köyhää, hengeltään särkynyttä, sanani alla arkaa.
Kolme ensimmäistä virkettä osoittaa "kunnian teologian" mahdottomuuden, siis sen, että ihmisellä voisi olla jotain annettavaa Jumalalle. Silti jatkuvasti kuvittelemme niin. Vanhassa testamentissa se oli uhreja, sittemmin viisauskirjallisuudessa hurskasta vaellusta, pietismissä elämän antamista Jeesukselle uskonratkaisussa ja luterilaisuudessa armon oikeaa ymmärtämistä.
Ei Jumalalle ole mahdollista antaa mitään. Silti Jumala sanoo, että jokin ihmisessä vetoaa häneen. On kolme ominaisuutta, jotka vetävät Jumalaa puoleensa: a) köyhyys eli nöyryys, toisin sanoen se ettei ole yhtään mitään, b) särkynyt henki, eli se että on menettänyt kuvitelmansa erinomaisuudestaan ja siitä että "kyllä minä pärjään" ja c) arkuus ja vapina Jumalan edessä: se ettei kuvittele ymmärtävänsä tai hallitsevansa Jumalaa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti