Augustinus tarjoaa tästä vertauskuvallista tulkintaa. Ensiksikin öisen pyytäjän kolme leipää saattaa viitata pyhään Kolminaisuuteen. Episodin opetus on, että "kun kerran avunpyytäjä voi herättää nukkujan ja pakottaa tämän vastoin tahtoaan antamaan, kuinka paljon hyväntahtoisempi onkaan Hän, joka ei milloinkaan nuku, vaan joka herättää meidätkin nukkuvaiset pyytämään ja rukoilemaan."
Isältä pyydettävät asiat puolestaan tarkoittavat seuraavaa: kala on uskon vertauskuva "joko kasteveden takia tai koska usko pysyy eheänä tämän maailman myrskyissä." Sen vastakohta on käärme, joka myrkyllisellä petoksella yrittää saada olemaan uskomatta Jumalaa. Muna on toivon vertauskuva, sillä kananpojan elämä on tulevaisuudessa, ei tässä hetkessä (vrt. Room. 8:24). Sen vastakohta on on skorpioni, jota pitää varoa sen myrkyllisen hännän vuoksi ja se edustaa taakse päin katsomista. Leipä kuvaa rakkautta, koska "suurin on rakkaus" ja leipä on ruoista kaikkein hyödyllisin. Sen vastakohta on kova kivi, sillä kova sydän hylkää rakkauden. (Kirje 130)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti