Augustinus tarjoaa tästä vertauskuvallista tulkintaa. Ensiksikin öisen pyytäjän kolme leipää saattaa viitata pyhään Kolminaisuuteen. Episodin opetus on, että "kun kerran avunpyytäjä voi herättää nukkujan ja pakottaa tämän vastoin tahtoaan antamaan, kuinka paljon hyväntahtoisempi onkaan Hän, joka ei milloinkaan nuku, vaan joka herättää meidätkin nukkuvaiset pyytämään ja rukoilemaan."
Isältä pyydettävät asiat puolestaan tarkoittavat seuraavaa: kala on uskon vertauskuva "joko kasteveden takia tai koska usko pysyy eheänä tämän maailman myrskyissä." Sen vastakohta on käärme, joka myrkyllisellä petoksella yrittää saada olemaan uskomatta Jumalaa. Muna on toivon vertauskuva, sillä kananpojan elämä on tulevaisuudessa, ei tässä hetkessä (vrt. Room. 8:24). Sen vastakohta on on skorpioni, jota pitää varoa sen myrkyllisen hännän vuoksi ja se edustaa taakse päin katsomista. Leipä kuvaa rakkautta, koska "suurin on rakkaus" ja leipä on ruoista kaikkein hyödyllisin. Sen vastakohta on kova kivi, sillä kova sydän hylkää rakkauden. (Kirje 130)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1. Joh. 5:4-12 (1. su pääsiäisestä, 1. vsk 2.lk)
Kaikki mikä on syntyisin Jumalasta, voittaa maailman Maailma ( kosmos ) merkitsee Uudessa testamentissa, ja erityisesti johanneslaisessa k...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti