Mannalle tyypillisiä piirteitä: se on outoa - sen nimikin tulee kysymyksestä "mitä tämä on?" Jumala ruokkii omituisilla tavoilla erämaassa: israelilaisetkin palasivat normaaliin ruokavalioon asutulla seudulla (j. 35). Poikkeusaikaan ei ole siis tarkoitus jäädä, mutta se on syytä muistaa: Mooses käski säilyttää yhden mitallisen mannaa muistoksi (j.32-34).
Manna ei ollut "nollasummapeliä", jossa toisen runsaus merkitsisi toisen niukkuutta. Jokainen sai mitä tarvitsi. Tämän Paavali nosti kristittyjen keskinäisen avustamisen malliksi (2. Kor. 8:13-15). Manna oli "päivä vain ja hetki kerrallansa": Ei varmisteta tulevaisuutta. Luotetaan siihen, että huominen pitää itsestään huolen. Sitten kun kansa oppi että manna pahenee, jos sen säilöö, Jumala koetteli vielä, uskaltavatko he luottaa siihen, että Jumala varjelee sapattia tässä asiassa, kun kuudentena päivänä voi kerätä kahta päivää varten.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Viis. 11:25-12.1 (24. su helluntaista, apokryfi)
Ja kuinka voisi mikään pysyä ilman sinun tahtoasi, kuinka voisi säilyä se, jota sinö et ole kutsunut eloon? Mutta sinä säälit kaikkia, kosk...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti