Tuhkakeskiviikkoon sopivaa opetusta varhaiskristillisestä Hermaan Paimenesta:
"Paastoa Jumalalle seuraavasti: Älä tee elämässäsi mitään pahaa, vaan palvele Herraa puhtain sydämin pitäen hänen käskynsä ja vaeltaen hänen säädöstensä mukaan. Mikään paha himo älköön nousko sydämeesi. Usko Jumalaan, että nimittäin saat elää Jumalalle, jos näin teet, häntä pelkäät ja pidätyt kaikesta pahanteosta. Jos näin toimit, toimitat suuren ja Jumalalle otollisen paaston" (Herm. 54:5)
Hermas edustaa tässä evankelista ja uusitestamentillista käsitystä paastosta, sitä, josta Jeesus sanoi, että ei pidä näyttää kurjalta paastotessaan. Seuraavassa luvussa Hermas alkaa kuitenkin edustaa ansio-oppia, kun hän kertoo orjasta, joka tekee enemmän kuin isäntä pyytää ja hankkii Jumalan silmissä suuremman ansion (56:3). Mutta sitten hän palaa raamatulliseen paastokäsitykseen profeettojen hengessä:
"Pidä paastoa seuraavasti: Kaikkein ensiksi varo kaikkia pahoja puheita ja kaikkea pahaa himoa. Puhdista sydämesi kaikista tämän maailman turhuuksista. Jos tätä noudatat, paastosi on oleva täydellinen. Menettele seuraavasti: Kun olet tehnyt määräysten mukaan, älä sinä päivänä, jona paastoat, maista mitään muuta kuin leipää ja vettä. Arvioi sitten kulut, mitä sinä päivänä tarvittaisiin ruokiin, jota aioit syödä, pane ne syrjään ja anna leskelle tai orvolle tai vähävaraisille. Niin sinä nöyryytät itsesi, jotta se joka ottaa vastaan, sinun nöyryydestäsi tulisi kylläiseksi ja rukoilisi sinun puolestasi Herraa." (56:6-7)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti