Jeesuksen kastetta ei yleensä käytetä propagoimaan luterilaista kastekäsitystä. Pikemminkin baptistinen kastekäsitys perustuu siihen, että kristitty seuraa kasteelle mennessään Jeesusta, joka myös kastettiin aikuisena. Mutta tarkemmin katsottuna luterilainen lapsikaste saa perustelunsa Jeesuksen kasteesta Jordanissa.
Miksi sylilapsi, joka ei ole vielä syntiä tehnyt, tarvitsee kastetta? Jeesus oli todella synnitön, mutta hän tuli silti kastettavaksi! Johannes Kastaja yritti aloittaa keskustelua siitä, missä järjestyksessä ja millä edellytyksillä kaste pitää toimittaa, mutta Jeeus vastasi: "Älä nyt viitsi!" Luterilaisittain merkittävää ei ole kastettavan syntisyys, usko tai pyhyys, vaan Jumalan käsky ja lupaus. Teksti lupaa myös että kasteessa saadaan Pyhä Henki. Ja niin kuin Jeesukselle, Jumala sanoo jokaiselle kastetulle: "sinä olet minun rakas poikani/tyttäreni." Totta kai kaste on kutsu myös Jeesuksen seuraamiseen. Siitä muistuttaa sekin, että evankeliumissa seuraa tämän jälkeen kiusaus erämaassa. "Kaste kutsuu taisteluihin / rakkauden rintamaan, / Herran kanssa kärsimäänkin, / kunnes viha voitetaan." (Vk 442:4)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti