Jeesuksen kastetta ei yleensä käytetä propagoimaan luterilaista kastekäsitystä. Pikemminkin baptistinen kastekäsitys perustuu siihen, että kristitty seuraa kasteelle mennessään Jeesusta, joka myös kastettiin aikuisena. Mutta tarkemmin katsottuna luterilainen lapsikaste saa perustelunsa Jeesuksen kasteesta Jordanissa.
Miksi sylilapsi, joka ei ole vielä syntiä tehnyt, tarvitsee kastetta? Jeesus oli todella synnitön, mutta hän tuli silti kastettavaksi! Johannes Kastaja yritti aloittaa keskustelua siitä, missä järjestyksessä ja millä edellytyksillä kaste pitää toimittaa, mutta Jeeus vastasi: "Älä nyt viitsi!" Luterilaisittain merkittävää ei ole kastettavan syntisyys, usko tai pyhyys, vaan Jumalan käsky ja lupaus. Teksti lupaa myös että kasteessa saadaan Pyhä Henki. Ja niin kuin Jeesukselle, Jumala sanoo jokaiselle kastetulle: "sinä olet minun rakas poikani/tyttäreni." Totta kai kaste on kutsu myös Jeesuksen seuraamiseen. Siitä muistuttaa sekin, että evankeliumissa seuraa tämän jälkeen kiusaus erämaassa. "Kaste kutsuu taisteluihin / rakkauden rintamaan, / Herran kanssa kärsimäänkin, / kunnes viha voitetaan." (Vk 442:4)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1. Kor. 10:1-6 (4.paastonajan sunn. 1.vsk 2.lk)
Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki Sakramenttiteologinen anamnees...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti