torstai 17. tammikuuta 2019

Joh. 2:1-11 (2 sunn loppiaisesta, 1. vsk evankeliumi

Kaanaan häät
jae 1: "kolmantena päivänä" voidaan laskea edellisestä tapahtumasta eli Natanaelin kutsumisesta tai sitten se voi tarkoittaa nykyisen käännöksen mukaan tiistaita. Jopa viittaus ylösnousemukseen on mahdollinen. Häät tapahtumapaikkana on merkittävä sinänsä: essealaiset eivät olisi häihin menneet, mutta Jeesus juhlii perinpohjaisesti avioliittoa. Myös Luther otti tästä yksityiskohdasta kaiken irti kritisoidessaan niitä, joiden mielestä uskonnollinen luostarikilvoittelu on parempaa kuin arkinen perhe-elämä.
jae 3: Marian indikatiivissa annettu käsky pojalleen, vai rukouksen protoyyppi: tuon puutteeni Jeesuksen tietoon.
jae 4: Jeesuksen vastaus äidilleen ti emoi kai soi, gynai ei ole niin tyly kuin miltä se vaikuttaa, mutta viestii kuitenkin muuttunutta suhdetta heidän välillään.
jae 8: Erään kommentaarin mukaan perikooppi havainnollistaa uuden ja vanhan liiton eroa: kiviset säilytysastiat säilytetään reunojaan myöten eli VT:n laista ei jää mitään täyttämättä. "Ottakaa ja viekää" tarkoittaa: ottakaa lisää vettä kaivosta (lähteestä). Antlesate tarkoittaa nimenomaan "ammentaa", mitä ei voi kiposta tehdä. Elävä vesi muuttuu näin viiniksi
jakeet 9-11: Saarnivaaran legendaarinen tulkinta, jonka mukaan Jeesuksen tekemässä viinissä ei ole alkoholia, koska hän ei tee syntiä, on typerä ja kontekstiin sopimaton.Samoin myös se, että Jeesus tarjoaisi vettä tosi viininä (Aadamin viini) on teennäinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)

Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...