lauantai 27. toukokuuta 2023

Joh. 14:23-31 (Helluntai, 1.vsk. ev.)


Gregorius Suuren helluntaisaarna

1. Pyhä Henki on rakkaus. Johannes sanoo: ”Jumala on rakkaus.” Joka puhtaasta sydämestä kaipaa Jumalaa, epäilemättä jo omistaa hänet, jota rakastaa. Eikä kukaan voisi rakastaa Jumalaa, ellei hänellä jo olisi sitä, jota hän rakastaa.

Jos teiltä itse kultakin kysyttäisiin, rakastatteko Jumalaa, vastaisitte varmasti ja vakain mielin: ”Rakastan.” Evankeliumikappaleen alussa kuulitte, miten Totuus sanoi: ”Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani.” Rakkauden toteen näyttäminen tapahtuu tekojen täytäntöönpanolla. Johannes sanoo kirjeessään näin: ”Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa, mutta ei pidä hänen käskyjään, hän valehtelee.”Me rakastamme Jumalaa todella, jos pidättäydymme mielihaluistamme noudattaaksemme hänen sanaansa. On selvää, että se, joka on yhä laittomien himojensa vallassa, ei todella rakasta Jumalaa, sillä hänen tahtonsa vastustaa Jumalaa.

2. ”Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen.” Ajatelkaa, rakkaat veljet, millainen juhla se on, kun saa pitää Jumalaa vieraanaan! Jos joku rikas ja mahtava ystävä saapuisi taloonne, siivoaisitte talonne kauttaaltaan pikimmiten, ettei saapuvan ystävän katse osuisi mihinkään häiritsevään. Putsatkoon siis pahojen tekojensa lian pois se, joka valmistaa Jumalalle sieluunsa sijan.

Katso mitä Totuus sanoo: ”Me tulemme ja jäämme asumaan hänen luokseen.” On myös sellaisia, joiden sydämiin hän tulee, mutta ei jää sinne asumaan. He saavat kompunktiossa ajatuksen Jumalasta, mutta koetuksen hetkellä unohtavat koko kompunktion ja palaavat synnintekoonsa ikään kuin eivät olisi koskaan syntejään itkeneetkään. Sen sijaan se rakastaa Jumalaa todella, joka pitää hänen käskynsä. Hänen sydämeensä Herra tulee ja jää asumaan, koska Jumalan rakkaus läpäisee hänen sielunsa niin ettei hän luovu siitä kiusauksen aikanakaan. Se rakastaa todella, jota houkutus pahaan tekoon ei hallitse niin, että hän suostuisi siihen. Ihminen etääntyy taivaallisesta rakkaudessa siinä määrin kuin hän nauttii alhaisesta. Sen tähden sanotaan:  ”Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani.”

Tutkikaa siis itseänne, rakkaat veljet, ja selvittäkää, rakastatteko todella Jumalaa. Älköön kukaan hyväksykö sielultaan sellaista vastausta, johon ei liity tekojen todistus. Rakkaudesta Luojaan on kyseltävä kieleltä, mieleltä ja teoilta. Jumalan rakkaus ei ole koskaan jouten. Jos sitä on, se tekee suuria. Mutta jos se ei halua toimia, se ei ole rakkautta.

”Mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.” Rakkaat veljet, te tiedätte, että hän, joka puhuu, ainosyntyinen Poika, on Isän Sana. Näin ollen Pojan lausuma sana ei ole Pojan,  koska Poika on itse Isän Sana. ”Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne.”  Milloin hän muka ei olisi heidän luonaan, kun hän taivaaseen astuessaan lupasi heille: ”Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” Lihaksi tullut Sana sekä poistuu että pysyy. Hän poistuu ruumiillisesti, mutta pysyy jumaluudessaan. Hän lupaa olla heidän kanssaan, koska hän, joka poistuu heidän näkyvistään ruumiillisesti, on näkymättömästi heidän luonaan aina voimallaan.

”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.” Monet teistä, veljeni, tietävät, että kreikan kielen sana ”parakleetti” tarkoittaa puolustajaa tai lohduttajaa. Häntä sanotaan puolustajaksi, koska hän tulee Isän vanhurskauden eteen eksyneiden syntisten puolesta. Sanotaan, että Henki, joka on samaa olemusta kuin Isä ja Poika, rukoilee syntisten puolesta, sillä hän saa Hengellä täytetyt ihmiset rukoilemaan. Paavali sanoo tästä: ”Henki itse puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin.” Se, joka anoo, on vähäisempi kuin se, jolta anotaan. Miten voidaan sanoa, että Henki rukoilee, jos hän ei ole vähäisempi? Mutta Henki rukoilee niin, että hän sytyttää ne rukoilemaan, jotka hän täyttää. Tätä Henkeä kutsutaan myös lohduttajaksi, koska se valmistaa anteeksiantamuksen toivoon niitä, jotka surevat tekemiään syntejä ja niin huojentaa murheen ahdistamaa mieltä.

On perusteltua sanoa: ”Hän opettaa teille kaiken”. sillä jos tämä Henki ei ole kuulijan sydämessä, opettajan puhe on tehotonta. Sitä, että ymmärtää kuulemansa puheen, ei lueta sen ihmisen ansioksi, joka opettaa. Ellei ole olemassa sisäistä opettajaa, opettajan kieli työskentelee turhaan. Katsokaa nyt: te kuulette kaikki yhden äänen samalla tavalla, mutta ette ymmärrä kuulemanne äänen merkitystä samalla tavalla. Jos ääni ei ole erilainen, miksi ymmärrätte sen sydämissänne eri tavoin? Se johtuu siitä, että vaikka puhujan sanat kehottavat yhteisesti, on olemassa sisäinen Mestari, joka opettaa erikseen jokaista tuntemaan sanojen merkityksen. Tästä Hengen voitelusta Johannes sanoo: ”Hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa.” Puhe ei opeta mitään, ellei sielulla ole Hengen voitelua. Ei ole kyse vain ihmisten keskinäisestä opettamisesta. Itse Luojakaan ei voi opettaa ihmistä pelkillä sanoilla, ellei hän puhu ihmiselle myös Hengen voitelulla. Kain sai varmasti kuulla, ennen kuin hän ryhtyi veljesmurhaan: ”Olet tehnyt syntiä, pysähdy!” Mutta, hänen rikkomustensa takia, häntä opasti vain ääni eikä Hengen voitelu ja siksi hän saattoi kuulla Jumalan puheen mutta laiminlyödä sen tottelemisen.

Meidän on kysyttävä, miksi Hengestä sanotaan: ”Hän palauttaa mieleenne kaiken”, kun sana palauttaa (suggero) viittaa tuomiseen alhaalta (sub-gero)? Mutta voimme korvata sanan ”palauttaa” sanalla ”toimittaa” (subministro), jolloin näkymättömän Hengen sanotaan palauttavan, ei siksi että toisi meille tietoa alhaalta, vaan kätköstä. ”Rauhan minä jätän teille, minun rauhani minä annan teille.” Tänne jätän rauhan, niille, jotka pääsevät perille, minä annan sen.

Homilia in Evangelia XXX

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 10:11 (2. su pääsiäisestä, 1. vsk ev)

  "Minä olen hyvä paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta." Me tiedämme, että Jeesus Kristus, hyvä paimenemme, to...