Johanneksen evankeliumin mukaan juutalaiset olivat pöyristyneet Jeesuksen piittaamattomuudesta sapattikäskyä kohtaan. Hänhän oli parantanut halvaantuneen Betesdan altaalla sapattina. Jeesus oli vain lisännyt vettä kiukaalle sanomalla, että Isä tekee jatkuvasti työtä, niin kuin hänkin. Kultin häpäisemisestä siirryttiin juutalaisten mielestä Jumalan pilkkaamiseen: Jumalako sinun isäsi!
"Totisesti, totisesti: ei Poika voi tehdä mitään omin neuvoin, hän tekee vain sitä, mitä näkee Isän tekevän. Mitä Isä tekee, sitä tekee myös Poika. Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaiken, mitä itse tekee."
Kristinuskon mukaan Jumala näyttää Jeesuksessa omat kasvonsa. Jumala on salattu. Hän puhuu kyllä luomakunnassa, mutta siitä voimme päätellä tilanteesta riippuen joko tuhlailevaa hyvyyttä tai käsittämätöntä julmuutta. Vain Jeesus osoittaa, että Jumalalla on Isän sydän.
"Hän näyttää Pojalle vielä suurempiakin tekoja, sellaisia että hämmästytte."
Evankeliumin sisäisessä juonessa tämän voi tietysti nähdä viittauksena tulossa olevaan Lasaruksen herättämiseen kuolleista - tai Jeesuksen ylösnousemukseen. Mutta kristilliselle seurakunnalle osoitettuna se viittaa pyhän Teresan sanoihin: "uskokaa Jumalasta enemmän ja enemmän." Ei Jumala rajoitu Raamattuun, ei Pyhä Henki rajoitu kirkkoon eikä Jeesuksen evankeliumi rajoitu kristilliseen dogmatiikkaan. Ne ovat merkkejä, jotka opastavat meitä katsomaan pidemmälle, improvisoimaan armoa eteenpäin. Paavalin luettelemat armolahjat eivät ole lopullinen luettelo, niitä on lisää. Eikä sen, että UT ei hyväksy homoseksuaalisuutta, tarvitse estää meitä niin tekemästä. Pojan teot ovat suurempia kuin kuvittelemme.
"Niin kuin Isä herättää kuolleet ja antaa heille elämän, niin antaa myös Poika elämän kenelle tahtoo."
Kenelle Poika sitten haluaa antaa elämän? Entä jos minä en kuulu niihin, joille hän haluaa sen antaa? Raamattu sanoo, että Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden (1. Tim 2:4) "Kenelle tahtoo" ei tarkoita pelastuksen mielivaltaisuutta vaan sitä, että Kristus on siihen täysin kykenevä. Se tarkoittaa, että edes minun syntini, sokeuteni tai typeryyteni ei voi sitä estää! Jumalan työ Kristuksessa, Pyhän Hengen kautta, on elämän antamista (ζῳοποιέω), eläväksi tekemistä, nyt ja aina.
Jae 22 sanoo, että Jumala on antanut kaiken tuomiovallan Pojalle. Huomionarvoista on sekin, että verbin krinein ensimmäinen merkitys on "hyväksyä, pitää jonain." Erään kommentaattorin mielestä sana "cherish" (vaalia) on parempi käännös kuin "judge" (tuomita).
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti