lauantai 7. huhtikuuta 2018

Apt. 23:1,6-11 (pääs. jälk. pe)

Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: ”Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen." 

    Juutalaiselle juutalainen ja kreikkalaiselle kreikkalainen. Paavali osoittaa olevansa ovela kuin käärme ja viaton kuin kyyhkynen. Tämä kohta on yhtenä todisteena siitä, että kristinusko syntyi nimenomaan farisealaisen juutalaisuden haarana - mikä tekee myös evankeliumien sisältämän farisealaisuuden kritiikin ymmärrettäväksi. Fariseus Paavali löytää epäkiitollisen yleisön kanssa yhteisen liittymiskohdan ja kas, osa väestä ajattelee pian, että eihän tässä miehessä ole mitään vikaa! 

Seuraavana yönä Herra seisoi Paavalin edessä ja sanoi: ”Pysy rohkeana. Sinä olet todistanut minusta täällä Jerusalemissa, ja samalla tavoin sinun on todistettava myös Roomassa.”

Herra osoittaa myös hyväksyvänsä Paavalin viekkauden julistustoiminnassa. Samalla tämä on yksi niistä UT:n kohdista, joissa Jumala käyttää unia ilmoituksen välineenä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...