Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: ”Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen."
Juutalaiselle juutalainen ja kreikkalaiselle kreikkalainen. Paavali osoittaa olevansa ovela kuin käärme ja viaton kuin kyyhkynen. Tämä kohta on yhtenä todisteena siitä, että kristinusko syntyi nimenomaan farisealaisen juutalaisuden haarana - mikä tekee myös evankeliumien sisältämän farisealaisuuden kritiikin ymmärrettäväksi. Fariseus Paavali löytää epäkiitollisen yleisön kanssa yhteisen liittymiskohdan ja kas, osa väestä ajattelee pian, että eihän tässä miehessä ole mitään vikaa!
Seuraavana yönä Herra seisoi Paavalin edessä ja sanoi: ”Pysy rohkeana. Sinä olet todistanut minusta täällä Jerusalemissa, ja samalla tavoin sinun on todistettava myös Roomassa.”
Herra osoittaa myös hyväksyvänsä Paavalin viekkauden julistustoiminnassa. Samalla tämä on yksi niistä UT:n kohdista, joissa Jumala käyttää unia ilmoituksen välineenä.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ehtoollisen hyöty (kiirastorstai)
Pyhä ehtoollinen on sakramentti tai jumalallinen merkki, jossa Kristus todellisesti läsnä olevana ojentaa ja antaa leivässä ja viinissä ruum...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti