Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta, mutta sulkee sydämensä häneltä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä?
Toimeen tulo on bion tou kosmou, "tämän maailman hyvää", sitä vähemmän tärkeää, mutta välttämätöntä kuitenkin. Merkille pantavaa on, että veljelle ei ensisijaisesti pidä avata lompakkoa, vaan sydämensä. Setelinkin voi antaa sydämettömästi. Toisaalta outoa olisi, että avaan sydämeni, mutta en missään tapauksessa lompakkoani. Perikooppi alkaa juuri sillä että "rakastamme toisiamme." Sen vähempää ei voi asettaa tavoitteeksi, vaikka joskus tekisi mieli madaltaa rimaa siihen että jotenkuten siedetään toisiamme ja käyttäydytään suurin piirtein asiallisesti. "Sydän" on muuten ihmisen sisin, splangkhna, se sama, jota Jeesuksella kuristi, kun hänen tuli ihmistä sääli. Jos emme tunne toisen ihmisen tuskaa omassa sydämessämme - sisuskaluissa - olemme kaukana Jumalasta. Paraskin sanoja.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5. Moos. 32:36 (3. su loppiaisesta, 3 vsk. 1.lk)
Herra puolustaa kansaansa, hän säälii palvelijoitaan, kun hän näkee, ettei heillä enää ole voimaa, että he ovat uupuneita, niin suuret kui...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti