Idolatrinen kansankirkollisuus. Jeremialla, pappismiehellä, oli kollegoja, jotka luottivat "kansankirkkoon" (anakronismi, myönnän) kuin pässi suuriin sarviinsa. "Herran temppeli, Herran temppeli" voi kuulostaa samalta kuin "Isien kirkko, Isien kirkko."
j. 3: "Minä annan teidän asua tässä paikassa on shakan- verbin hif'il merkitys. Qal-merkitys on Vulgatassa "asun teidän kanssanne".
Juudan kansalla oli itsevarma "easy-believism"-meininki. Jae 10 kertoo, miten sikailun jälkeen tullaan temppeliin luottamaan pelastuksen ihanuuteen. Kuulostaa kansankirkolliselta kastekäsitykseltä. Kun kaste on annettu armon näkyväksi merkiksi, siitä tehdään pelastusautomaatti, joka ei koske arkista elämää muuten mitenkään. En ylene ajattelemaan nyt moraalista paheksuntaa korkeammalle, vaikka pitäisi, mutta sanon vain että ei tämä peli vetele. Niin Jeremiakin meinaa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 12:24 (Palmusunnuntai, 1. vsk ev)
Jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon Joitakin ihmisiä askarru...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti