Idolatrinen kansankirkollisuus. Jeremialla, pappismiehellä, oli kollegoja, jotka luottivat "kansankirkkoon" (anakronismi, myönnän) kuin pässi suuriin sarviinsa. "Herran temppeli, Herran temppeli" voi kuulostaa samalta kuin "Isien kirkko, Isien kirkko."
j. 3: "Minä annan teidän asua tässä paikassa on shakan- verbin hif'il merkitys. Qal-merkitys on Vulgatassa "asun teidän kanssanne".
Juudan kansalla oli itsevarma "easy-believism"-meininki. Jae 10 kertoo, miten sikailun jälkeen tullaan temppeliin luottamaan pelastuksen ihanuuteen. Kuulostaa kansankirkolliselta kastekäsitykseltä. Kun kaste on annettu armon näkyväksi merkiksi, siitä tehdään pelastusautomaatti, joka ei koske arkista elämää muuten mitenkään. En ylene ajattelemaan nyt moraalista paheksuntaa korkeammalle, vaikka pitäisi, mutta sanon vain että ei tämä peli vetele. Niin Jeremiakin meinaa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Luuk. 18:9-14 (12. su helluntaista, 1.vsk ev)
Non sum sicut caeteri homines (en ole niin kuin muut ihmiset), sanoi fariseus. Hengellinen ylpeys on asia, joka tuhoaa pyhimyksen pyhyyden...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti