Julkaisenpa tämän kerran itse pitämäni saarnan tekstistä:
Me
ymmärrämme Jumalasta kovin vähän, mekin jotka kehumme olevamme kristittyjä ja
uskovaisia. Kun Jeesus kertoi kertomuksen Jumalan rakkaudesta, me kutsumme sitä
kertomukseksi Tuhlaajapojasta. Ikään kuin Tuhlaajapoika olisi jotenkin
kiinnostava hahmo tässä vertauksessa. Tuhlaajapoika on kertomuksen sivuhenkilö,
yhtä lailla kuin hänen veljensä, tuo Kunnollinen Isoveli, joka hänkin saa
kertomuksessa opetuksen. Tämä on kertomus Rakastavasta Isästä. Se mitä Jeesus
kertoo tuosta isästä, on merkille pantavaa, sillä ei ole epäilystäkään siitä,
että kertomuksen isä on Taivaan Isä, itse Kaikkivaltias Jumala.
Kertomus
alkaa: eräällä miehellä oli kaksi poikaa. Koska hänellä oli kaksi poikaa, oli
selvää, että isän kuoleman jälkeen veljekset perisivät isän omaisuuden puoliksi.
Nuorempi veli ilmaisi, että hän ei viitsisi odottaa sitä kun isäukko heittää
lusikan nurkkaan. Hän sano: ”Isä, anna minulle osuuteni omaisuudestani.” Toisin
sanoen hän sanoi isälleen päin naamaa, että minun kannaltani olisi parempi, jos
olisit jo kuollut. Jotkut Jeesuksen vertaukset aukenevat meille vaikeasti,
koska olemme niin kaukana tuosta ajasta ja kulttuurista. Mutta tätä kohtaa ei
ole vaikea ymmärtää. Jos poika sanoo isälleen, että en jaksaisi odottaa sitä
että kuolet että saisin perintöni, se on äärimmäisen loukkaavaa myös meidän
aikanamme.
Isä suostui
tähän ehdotukseen, tarina ei kerro, miksi. Nuorempi poika lähti ahtaaksi
kokemastaan kodin piiristä kaukomaille, halusi nähdä vähän maailmaa. Hän otti
omaisuutensa ja tuhlasi sen viettäen holtitonta elämää. Mitä se tarkkaan ottaen
oli, Jeesus ei kerro. Kuulijat silloin niin kuin nytkin pystyvät kuvittelemaan,
miten eletään silloin kun on paljon rahaa ja vähän periaatteita. Väistämättä
rahat jossakin vaiheessa loppuivat ja lisäksi tuohon maahan tuli nälänhätä.
Leveä elämä vaihtui huonosti palkatuksi hätäaputyöksi: poika sai paimentaa
sikoja. Sitä saastaisempaa hommaa ei kunnon juutalainen voinut kuvitella.
Hänellä oli niin nälkä, että hän olisi halunnut syödä sikojen ruokaa – niin
alas hän oli vajonnut.
Sitten
tapahtui Tuhlaajapojan herääminen. Onkin syytä katsoa, millainen herääminen se
oli. Me mietimme sitä, antaako Jumala todella kaiken anteeksi, jos sitä
vilpittömästi katuu. Millaista oli Tuhlaajapojan katumus? ”Minun isäni
palkkalaisilla on yllin kyllin ruokaa, mutta minä näännyn täällä nälkään.” Ei
Tuhlaajapoika tullut synnintuntoon – hän tuskastui olemaan nälissään. Niin
jaloa oli hänen katumuksensa. Kyllä hän sitten harjoitteli sopivan
repliikinkin, jonka turvin hän uskaltaisi isänsä kohdata: ”Isä minä olen tehnyt
syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan. En ole enää sen arvoinen, että minua
kutsutaan pojaksesi. Ota minut palkkalaistesi joukkoon.” Ehkä kyseessä oli aito
katumus, tai sitten poika vain tajusi, että ei tässä muu auta kuin olla
katuvaisen näköinen. Emme tiedä. Tuhlaajapojan katumus kun on kertomuksen
juonen kannalta ihan sivuseikka.
Nimittäin
pian tulee näyttämölle isä, joka tähän mennessä on näyttäytynyt lähinnä nenästä
vedettävänä höppänänä. Mitä hän tekee, kun Tuhlaajapoika palaa kotiin. Mitä
sinä tekisit, kun joku on nöyryyttänyt sinua julkisesti ja loukannut sinua
pahimmalla mahdollisella tavalla? Minä tiedän mitä minä tekisin: vetäisin
turpaan niin että soisi. Tuntuu ihanalta ajatellakin asiaa. Anteeksianto? No,
tarkemmin ajatellen, ei se mahdotonta olisi, mutta tarkkaan minä sitä
harkitsisin ja haluaisin nähdä todella aitoa katumusta.
On
ilmiselvää, ettei tuo isä ole kuka tahansa meistä. Sillä Jeesus sanoo, että kun
poika vielä oli kaukana, isä näki hänet ja heltyi. Isä juoksi poikaansa
vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä. Seis! Seis! Okei, tämä on nyt
harvinaisen lempeä ja jalo isä, joka on valmis ottamaan vastaan pojan joka on
pilannut kaiken. Mutta säilytä nyt arvokkuutesi hyvä mies. Anna pojan tulla
sieltä ja esittää asiansa. Voi vain kuvitella miten naurettavalta vanha mies on
näyttänyt, kun hän on kerännyt viittansa helmat syliinsä ja juossut tietä
pitkin – ja mitä varten: ei ollut kiire bussiin eikä hän treenannut
ikämiessarjan puolimaratonille, vaan ihan vain siitä syystä että sikapoika
palasi kotiin. Ja mitähän varten palasi: mistä sen tietää vaikka olisi tullut
pyytämään lisää rahaa. Kuinka voi vanha mies itsensä nolata noin pahasti.
Jotenkin vaikuttaa ihan siltä, että isä on istunut talon pihalla iltaisin
katselemassa, näkyykö poikaa.
Poika
aloitti katumusrepliikkinsä: ”Isä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja…”
mutta Isä ei kuuntele edes sitä loppuun vaan huutaa talon palvelusväelle: ”Ny
rillataan!”
Mikä on
tarinan opetus? Sattuuhan sitä, kaikkihan virheitä tekevät, niinkö? Ei
Tuhlaajapojan teko ollut mikään epähuomiossa ja vahingossa tehty virhe. Se oli
harkittua ilkeyttä. Eikä isä sitä selitä tekemättömäksi. Hän ilmaisee, miten
vakava asia on, kun hän sanoo: ”minun poikani oli kuollut mutta heräsi eloon,
hän oli kadoksissa mutta nyt hän on löytynyt.”
Meillä ei
ole mitään takeita pojan katumuksen aitoudesta. Meille ei myöskään kerrota mitä
sitten tapahtui. Haluaisin kuvitella että poika eli kunnon poikana isänsä
talossa aina siitä eteenpäin. Mutta mikään ei takaa, etteikö hän lähtenyt
sikailemaan taas seuraavalla viikolla.
Vanhempi
veli edustaa meitä, jotka epäilemme tämän kertomuksen moraalia. Mitä ihmeen
järkeä on järjestää suuret juhlat sen kunniaksi että joku on mokannut? Jotenkin
se, kun Isä sanoo tuolle kunnon isoveljelle että kaikki mikä on minun on myös
sinun, tuntuu huonolta selitykseltä.
Meissä on
tuhlaajapoikaa ja meissä on paheksuvaa vanhempaa veljeä. Se ei ole tärkeää.
Tärkeintä on ,että Jumala ei ole riippuvainen siitä miten osaamme katua tai
miten paljon tai vähän häntä ymmärrämme. Silloin kun me käännymme hänen
puoleensa, hän on jo ollut luonamme kauan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti