torstai 4. kesäkuuta 2020

Joh 15:1-10 (Kolmin.p. 2.vsk ev)

Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri.
Viiniköynnös - symboliikka on VT:ssa Ps. 80:9-20 ja Jes 5:1-7. Vertaus viinitarhasta (Israel) on myös Mark 12 (par.) Tämä kuvaus on kuitenkin ainutlaatuinen, ja sitä heijastelee tavallaan myös Room. 11.

Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.
"liioista versoista" on selittävä käännös sanalle kathairei. Eksistentiaalinen kysymys on, kumpaan lajiin minä kuulun. Helppoa ei ole kummallakaan. Onko pimeyteni merkki siitä, että minut on hylätty vai siitä että minua puhdistetaan? "Jokainen istutus, joka ei ole minun taivaallisen Isäni istuttama, revitään juurineen pois" (Mt.15:13) Ehkä minua ei hylätä, vaan minusta juuritaan vierasta istutusta -hitaasti, hivuttamalla.

Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät.
Kun mietin,miten puhdistuisin saastaisuudestani, minulle taas kerrotaan, että Hän on sen tehnyt! Hän on tehnyt sen Sanallaan, lahjoittamalla uskon: "Hän eitehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillemme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla", puolusti Pietari Apt 15:9:ssa pakanakristittyjä - sama mies, joka ei millään meinannut uskoa olevansa puhdas(ks. Joh. 13).

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään.
Tässä on homiletiikan jargonilla ilmaistuna tekstin "skopus". Tämä on kristillisen elämän salaisuus.Osallisuus Kristukseen puhdistaa. Muuten elämä on kuin akvaario, jota ei puhdisteta ja muuttuu elinkelvottomaksi, tai viinipuu-kuvaa käyttääksemme:

Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa, se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.
Sitäpaitsi, koko vertauksen ymmärtämiseksi on syytä muistaa, ettei "viinipuu" ole mikään puu vaan köynnös, jolla ei ole mitään runkoa, vaan köynnös on yhtä kuin oksat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...