Ennen tekin olitte pimeyttä, mutta nyt te loistatte Herran valoa. Eläkää valon lapsina! Valo kasvattaa hyvyyden, oikeuden ja totuuden hedelmiä. Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista. Älkää osallistuko pimeyden töihin, ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon.
Valon lapseksi tehty ja kutsuttu. "Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, että teistä tulisi valon lapsia", sanoi Jeesus (Joh. 12:36). Valo ei ole oman sisäisen palon, hengen tai järjen valoa, vaan olemme valoa Herrassa (fōs en kyriō). Se on lahjaa ja Jumalan tekoa, hänen, "joka teidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa" (1. Piet. 2:9)
Kutsuttu kantamaan valon hedelmää. Tässä yhteydessä nuo hedelmät ovat
a) hyvyys. Sen alle sopivat Hengen hedelmät "rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä" (Gal 5:22-23)
b) oikeus (dikaiosynē= vanhurskaus). Se antaa hyvyydelle ryhtiä. Se estää sitä vaipumasta kvietismiin ja syleilemästä ja hyväksymästä vääryyttä.
c) totuus. Se tarkoittaa, että kyseessä ei ole toiveajattelu, vaan tinkimätön uskollisuus todellisuudelle.
Kutsuttu etsimään Jumalan tahtoa. Valon lapsena eläminen on tehtävä, joka ei tule valmiiksi. Jumalan tahto ei toteudu kristitynkään elämässä ilman muuta, vaan sitä kohden on jatkuvasti pyrittävä, kamppailtava, otettava selvää. Tähän alituiseen uudistumiseen kutsuu Ef. 4:23-24: "Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu sellaiseksi kuin Jumala tahtoo, elämään oikeuden ja totuuden mukaista, pyhää elämää."
Pimeyden tekojen karttaminen ja osoittaminen vääräksi. Pimeyden teot ovat hedelmättömiä. Mitä niille pitää tehdä? Elengkhete tarkoittaa "paljastaa, kumota, nuhdella". Nykykäännös tulkitsee samoin kuin pari jaetta myöhemmin: "kaikki mikä on paljastettu, on valossa."(j.14) Syvinkin lankeemus on valoa, kun se on tunnustettu. Vulgatan redarguite taas on nimenomaan "osoittaa vääräksi". Se on opetuksen, kannanoton paikka. Nuhteleminen on vaiettu kristillisen kaitsennan tehtävä. En minäkään sitä osaa - jos ryhdyn siihen, nautin siitä aivan liikaa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti