"Muistakaa, että olette Herralle, Jumalallenne, pyhitetty kansa."
Muistaminen on sikäli tärkeää, että ihminen on aina jollakin tavalla se, mikä luulee olevansa. Se, että luulee olevansa joku, on puolestaan vain luulottelua, ellei se perustu johonkin. Tässä tulee perustelu:
"Herra, teidän Jumalanne, valitsi teidät maailman kaikkien kansojen joukosta omaksi kansakseen."'Se, että Jumala on valinnut minut on suuren turvallisuuden lähde. Siitä voi toisaalta tulla myös sanoinkuvaamattoman röyhkeyden aihe. Siksi:
"Ei Herra siitä syystä mieltynyt teihin eikä valinnut teitä, että te olisitte kansana kaikkia muita kansoja suurempi - olettehan kaikista kansoista pienin."
Lukeekohan fundamentalisti tätä niin, että Israel on todella maailman pienin kansa, kun Raamattu kerran niin sanoo? Sanan suurempi kohdalle voi vaihtaa sanan parempi, viisaampi, hurskaampi...Valinnan peruste ei ole valittavassa vaan valitsijassa.
"Herra rakasti teitä."
Sitten kerrotaan, mikä on merkkinä Jumalan rakkaudesta ja valinnasta:
"ja pitääkseen esi-isillenne vannomansa valan hän vei teidät väkevällä kädellään pois Egyptistä, orjuuden maasta ja lunasti teidät vapaiksi faraon, Egyptin kuninkaan, vallasta."
Jumala vie meidät orjuudesta pois. Farao on ymmärretty kristillisessä perinteessä Perkeleeksi (virsi 84). Jumala on vapauttaja, Jeesus Vapahtaja, ja seurakunta uloskutsuttujen yhteisö.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ilm. 20:11-21:1 (Tuomiosunn. 3.vsk 2.lk)
Minä näin suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Jumalan kirkkaus valaisee Viimeisen Tuomion. Mielikuva siitä on usein kuin...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti