Veron maksamisesta keisarille puhuvat kaikki synoptikot, mutta temppeliverosta vain Matteus (lieneekö juutalaiskristillinen tausta syynä tähän). "Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät", on ainutlaatuinen lause Jeesuksen suusta. Se on häikäilemättömän sopeutuvaista. Missä on se provokaattori, joka ihan tahallaan ärsytti fariseuksia? Jeesus oli käytöksessään oikeasti vapaa.
Joillekin ryhmille, kuten saddukeuksille ja essealaisille, temppelivero oli vastenmielinen asia, joten temppeliveron (kaksoisdrakman) kerääjien kysymys oli ymmärrettä.
Kuninkaat keräävät veroa vierailta, ei omiltaan. Etuoikeutetut ryhmät ovat verovapaita. Eräässä käsikirjoituksessa Jeesus vastaakin Pietarille jakeessa 26: "Mene siis ja maksa, niin olet kuin vieras."
Jumala huolehtii joutavanpäiväisistä kuluistakin. Niin kertoo verorahan löytyminen kalan vatsasta. Tobitin kirjan 6. luvussa kerrotaan samantapainen kertomus siitä, miten tarpeellisia asioita löytyi saaliskalan vatsasta.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5. Moos. 32:36 (3. su loppiaisesta, 3 vsk. 1.lk)
Herra puolustaa kansaansa, hän säälii palvelijoitaan, kun hän näkee, ettei heillä enää ole voimaa, että he ovat uupuneita, niin suuret kui...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti