Heti sen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.
Kertomus Jeesuksen kiusauksista erämaassa on synoptikoille yhteinen. Markus kertoo sen lyhyesti, suorastaan aforistisesti. Kaikki muutkin kertovat että kasteen jälkeen Jeesus kuljetettiin erämaahan. Markus kertoo neljästä tekijästä, joiden keskellä Jeesus on passiivinen kohde. Henki so. Jumala ajoi hänet erämaahan. Se on Jumalan tahto, että sen jälkeen kun hän on meidät kutsunut, joudumme erämaahan, jossa testataan, olemmeko tosissamme. Erämaassa joutuu kohtamaan Perkeleen (vanhahtava sana, josta pidän - en sen kantajasta). Se houkuttelee Jeesusta Mt:n ja Lk:n mukaan sinänsä hyvillä asioilla: kohtuullisella ravinnolla, vaikutusvallalla ja uskonnollisella näyttävyydellä. Markus ainoana mainitsee villieläimet jotka jakoivat Jeesuksen koettelemukset äänettöminä todistajina. Enkelit palvelivat häntä. Matteuksen mukaan ne tulivat vasta sitten, kun Jeesus oli selvinnyt koettelemuksista voittajana.
Jotenkin ajattelen, että tuolla erämaassa ainoa mikä tuntui todelt oli paholainen. Eläimiin ei kiinnittänyt huomiota, enkeleistä ei ollut havaintoa. Kiusauksen jälkeen Luukas tietää kertoa, että paholainen jätti Jeesuksen joksikin aikaa rauhaan.
Kiusausten sunnuntaina on hyvä muistaa Johannes Siinailaisen opetus siitä, miten enkeli, ihminen ja paha henki eroavat toisistaan:
"Enkeleille kuuluu olla lankeamatta.Ehkä he eivät pystykään lankeamaan, niin kuin jotkut sanovat. Mutta ihmisille kuuluu langeta ja taas nousta ylös, kuinka usein niin käykin. Vain pahoille hengille kuuluu, että kerran langettuaan ne eivät koskaan enää nouse." (Portaat 4.27)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ehtoollisen hyöty (kiirastorstai)
Pyhä ehtoollinen on sakramentti tai jumalallinen merkki, jossa Kristus todellisesti läsnä olevana ojentaa ja antaa leivässä ja viinissä ruum...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti