Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
keskiviikko 17. helmikuuta 2021
Efraim Syyrialaisen paastorukous (Tuhkakeskiviikko)
perjantai 12. helmikuuta 2021
1. Tim. 2:4 (Laskiaissunn. 3.vsk 2.lk)
Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
Jos Jumala niin tahtoo, eivätkö kaikki siis pelastu? Maksimos Tunnustaja (n.580-662) viittaa tähän jakeeseen teoksessaan "400 ajatusta rakkaudesta":
"'Mutta minä sanon teille', sanoo Herra, 'rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille jotka vihaavat teitä, rukoilkaa vainoojienne puolesta.' Miksi hän antoi nämä käskyt? Vapauttaakseen sinut vihasta, murheellisuudesta, suuttumuksesta ja kaunasta ja suodakseen sinulle parasta mitä voit omistaa; täydellisen rakkauden, jota ei voi omistaa kuin se, joka rakastaa kaikkia ihmisiä yhtälaisesti, jäljitellen Jumalaa, joka rakastaa kaikkia ihmisiä yhtälaisesti ja 'tahtoo että he pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.'" (I,61)
Maksimos liittyy idän kirkon suuriin opettajiin, jotka opettavat apokatastasis- oppia, eli sitä, että lopulta kaikki pelastuvat. Hän ei sano sitä suoraan, toisin kuin Origenes tai Iisak Niniveläinen. Ehkä syynä on se, että 600-luvulla origenismi oli jo tuomittu harhaopiksi, ja Maksimosta epäiltiin siitä. Hans Urs von Balthasar huomauttaa, että Maksimos viittaa oppiin kaikkien pelastumisesta asiana, jota "kunnioitamme vaikenemalla siitä." Maksimos ehkä ajatteli, että myös pelko on tarpeen kristitylle, emmekä saa mennä pidemmälle kuin mitä Raamattu sanoo. Joka tapauksessa, Paavalin tavoin me voimme ajatella, että armo on suurempi kuin synti, ja että kaikki kuolevat Aadamissa mutta tehdään eläviksi Kristuksessa, joka alistaa täydellisen luomakunnan Isän valtaan (Room.5, 1. Kor. 15).
Tästä täyttymyksestä Maksimos kirjoittaa "Ambigua"- teoksessaan:
"Niin maailma saavuttaa täyteytensä: jäsenet yhdistetään päähän, kukin ansionsa mukaan. Pyhän Hengen rakennustaidon kautta jokainen osa saa ansaitsemansa paikan sen mukaan kuin se on edennyt hyveessä. Niin jokainen meistä saaattaa täyttymykseen tuon Ruumiin, joka saattaa kaiken täyttymykseen jokaisessa meistä, täyttäen kaiken ja saavuttaen täyttymyksensä kaikessa."
Kirkko on pelastuksen salaisuus, mutta kirkon rajat eivät ole pelastuksen rajat.
torstai 11. helmikuuta 2021
1. Kor 13 (Laskiaissunnuntain 2. lk)
Rakkaus ei etsi omaansa. "Etu" on selittävä lisämääre. Yhtä mahdollista olisi tulkita tämä myös niin, että rakkaus ei pidä kiinni omasta näkemyksestään. Kun Origenes selittää tätä, hän palauttaa mieleen Mooseksen, joka sanoi Jumalalle kansansa puolesta: "Anna anteeksi heidän syntinsä. Mutta jos et anna, niin pyyhi minun nimeni kirjastasi." (2. Moos. 32:32) Sitä merkitsee se, ettei etsi omaa etuaan, vaan toisen parasta. Isän- tai äidinrakkaus voi parhaimmillaan olla tätä. Myös Paavali tarjoaa siitä esimerkin sanoessaan, että hän soisi mieluummin itse olevansa kirottu pois Kristuksen yhteydestä veljiensä puolesta (Room. 9:3).
Korkein esimerkki rakkaudesta, joka ei pidä kiinni oikeudestaan itseensä, etuunsa tai periaatteisiinsa, on tietysti Kristus, joka "ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen vaan luopui omastaan" (Fil 2:6-7)
maanantai 8. helmikuuta 2021
Matt. 13:31-33 (Seksagesimasunnuntai, 3 vsk evankeliumi)
Pois pohdinta siitä onko sinapinsiemen todella kaikista siemenistä pienin ja kasvaako siitä suurin puutarhan kasvi. Joka tapauksessa vertaus kertoo, että Jumalan valtakunnan työ voi olla mitättömän tuntuita, mutta kun Jumala antaa kasvun, ei sitä estä mikään. (vrt. Jes. 55:10-11).
Kuva puusta, jonka oksilla linnut ja muut saavat suojan on VT:ssa käytetty muistuma Elämän Puusta (kriittisesti Hes 31:6 ja Dan 4:9) "Niiden äärellä asuvat taivaan linnut, ja visertävät lehvissä vesien partaalla" (Ps. 104:12). Sinapinsiemen oli Jeesuksen lemppari: opetuslapsiltaankin hän vaati uskoa edes sinapinsiemenen verran (Mt. 17:20)
Hapate: Tässäkin on paino sillä että oli pieni määrä hapatetta, joka sekoitettiin suureen määrään jauhoja (ilman mittoja Tuom. ev. 96) ja se hapatti koko taikinan. Paavali käyttää vertausta suhteessa pahuuteen (1.Kor 5:6) mutta Jeesus sanoo että Jumala tekee työtään hapatteen tavoin. Epäilemättä vertausten tähtäyspiste on Jumalan valtakunnan työntekijöissä. Tämä työ tuntuu niin olemattomalta, turhalta ja täysin epäonnistuneelta. Jumala kuitenkin valvoo sanaansa ja toteuttaa sen. Älä kysele, vaan mene ja julista Jumalan valtakuntaa.
Voi ajatella niinkin, että sinapinsiemen liittyy raamatuntulkintaan. Jotkut asiat ovat UT:ssa nupuillaan, idullaan, kuin siemenen tasolla. Jumalan tarkoitus on, että ne kasvavat ja kehittyvät. Uskollisuutta Raamatulle ei ole jääminen Raamatun ajan tasolle, vaan sen vaaliminen ja ruokkiminen, minkä Jumala on meille uskonut kasvatettavaksi. Esimerkiksi: Kristuksessa ei ole miestä eikä naista, ei juutalaista eikä kreikkalaista. Paavalin kuulijoille oli tärkeää kuulla, vettä vaikka tällaiset erot olivat todellisia, ne eivät ole "Kristuksessa" voimassa. On luonnollista ja suotavaa, että jossakin vaiheessa kristityt havahtuvat huomaamaan - niin kuin on tapahtunut - että jos tällaisilla eroilla ei ole Kristuksessa mitään merkitystä, miksi me pidämme niitä keskuudessamme voimassa?
tiistai 2. helmikuuta 2021
Kynttilänpäivän estetiikka
Simeon ylistää, että hän on saanut nähdä Jumalan pelastuksen, "valon, joka koittaa pakanakansoille, kirkkauden, joka loistaa kansallesi Israelille." Simeonilla oli todella silmät nähdä, sillä oikeasti hän näki silmiensä edessä vain pienen poikalapsen. Siksipä 2. vuosikerran tekstit muistuttavat, että Herran ilmestyminen on myös Herran kätkeytymistä. 2. Moos. 33:ssa Jumala ei anna Mooseksen nähdä kasvojaan ja 1. Tim. 6 muistuttaa, että Jumalan asuinpaikka on lux inaccessibilis.
3. vuosikerta puolestaan paljastaa, miten sietämätön on Jumalan kirkkaus: "hän on kuin ahjon hehku", sanoo Malakia, ja Johannes muistuttaa: "jos sanomme elävämme hänen yhteydessään, mutta vaellamme pimeässä, me valehtelemme, emmekä seuraa totuutta."
Kyky esteettiseen kontemplaatioon on kristitylle luonteenomaista, opettaa herätyskristillisyyden profeetta Oswald Chambers:
"Luomakunta on pyhälle sakramentaalinen. Jos olemme Jumalan lapsia, niin meillä on suunnaton aarre luomakunnassa. Jokaisessa tuulenpuuskasssa, vuoden jokaisessa päivässä ja yössä, kaikissa taivaan ilmiöissä, maan kaikessa kukoistuksessa ja lakaistumisessa Jumala todella kohtaa meitä, jos vain yksinkertaisestai käytämme kuihtuneita mielikuviamme sen käsittämiseksi...Mielikuvien luominen on Jumalan pyhilleen antama voima, jotta he voisivat lähteä ulos itsestään katselemaan kaikkea sellaista, mitä eivät koskaan aikaisemmin ole havainneet."
Katso päivän rukoukset.
Joel 3:1-5 (Helluntai 3-vsk, 1.lk)
Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukais...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...