maanantai 19. elokuuta 2019

2. Aik. 1:7-12 (10 su helluntaista, 1.vsk 1.lk)


Mitä on viisaus? Viisaus on enemmän kuin suuri tietomäärä. Se ei ole myöskään sama kuin korkea älykkyysosamäärä, sillä huippuälykäs ihminen voi olla täysin taitamaton ihmissuhteissaan. En samastaisi viisautta myöskään sosiaaliseen lahjakkuuteen, sillä sitäkin voi käyttää toisten manipuloimiseen sen sijaan että käyttäisi sitä viisaasti. 
Kuningas Salomo on esimerkillinen siinä, että hän anoi Jumalalta viisautta. Näin kehottaa myös Uuden testamentin apostoli Jaakob: ”Jos joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.” (Jaak. 1:5) Tässä on todellisen viisauden ensimmäinen tuntomerkki. Todellinen viisaus tuntee rajansa. Viisaus tietää, että sen on kysyttävä, etsittävä ja pyydettävä apua. Niin kuin joku viisas on sanonut: mitä enemmän tiedän, sitä vähemmän tiedän tietäväni.
Viisaus on yksi Kristuksen nimistä. Paavali sanoo, että Jumala on antanut meille Kristuksen Jeesuksen ”viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi” (1. Kor. 1:30) Sen tähden kristityt ovat aina ymmärtäneet, että seuraavat Sananlaskujen kirjan sanat kertovat Kristuksesta, Jumalan Sanasta:
”Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. Iankaikkisuudesta minä sain alkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli. Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään. Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset.” (Sananl. 8:22-23,30-31)
Tässä kohtaa välähtää sellainen puoli jumalallisesta viisaudesta, joka on meille kristityille jäänyt melko vieraaksi, nimittäin viisauden iloisuus ja hyväntuulisuus. Meidän käsityksemme viisaasta ihmisestä on se, että hän on vakava ja synkkä, suorastaan pahanilmanlintu. Jos ajattelemme tämän ajan viisasta ihmistä, hän sanoo meille, että maailma on väistämättä menossa kohti tuhoa. Ihmiskunta käyttää maapallon luonnonvaroja täysin kestämättömällä tavalla. Poliitikot ovat kykenemättömiä muuttamaan asioiden suuntaa, eivätkä ihmiset halua luopua kulutustottumuksistaan, mikä olisi välttämätöntä, jos tuho haluttaisiin välttää. Kun ajattelen tätä, koen vaikeaksi väittää vastaan. Silti on pakko muistuttaa, että Raamattu sanoo jumalallisesta viisaudesta:
”Mutta ylhäältä tuleva viisaus on puhdasta ja pyhää, ja niin se myös rakentaa rauhaa, se on lempeää ja sopuisaa, täynnä armahtavaisuutta ja hyviä hedelmiä, se on tasapuolista ja teeskentelemätöntä.” (Jaak. 3:17)
Uuden testamentin viisaudessa on myös tärkeä erityispiirre. Se on kätketty Kristuksen ristiin ja siksi se näyttäytyy tämän maailman viisaille hulluutena. ”Juutalaiset vaativat ihmetekoja, ja kreikkalaiset etsivät viisautta. Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena ja muiden mielestä se on hulluutta, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.” (1. Kor. 1:22-24)
Se että korkein viisaus löytyy rististä, on niin syvä ajatus, että en voi sanoa sitä ymmärtäväni. Mutta se tarkoittaa ainakin sitä, että todellinen viisaus ei pidä mitään itselleen vieraana. Todella viisaan ihmisen tuntomerkki on se, että hän ei tuomitse ketään. Viisauden korkein muoto on rakkaus. Ehkä minun olisi pitänyt aloittaa siitä ja sanoa, että kaikkein tärkeintä on rakkaus. Mutta siitä ei pidä aloittaa, sillä rakkaus on asia, jonka me opimme viimeiseksi. Kuten seuraava kohta kolossalaiskirjeestä osoittaa:
”Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen. Silloin ei ole enää kreikkalaista eikä juutalaista, ei ympärileikattua eikä ympärileikkaamatonta, ei barbaaria, skyyttalaista, orjaa ja vapaata, vaan Kristus on kaikki, hän on kaikissa. Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.” (Kol. 3:9-14)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 10:11 (2. su pääsiäisestä, 1. vsk ev)

  "Minä olen hyvä paimen, joka panee henkensä alttiiksi lampaiden puolesta." Me tiedämme, että Jeesus Kristus, hyvä paimenemme, to...