keskiviikko 18. lokakuuta 2017

2. Kor. 1:18-22 (20 su helluntaista, 2.vsk 2.lk)

Jumala voi todistaa, etten sano teille sekä "kyllä että "ei"
Toisin sanoen niin totta kuin Jumala elää, Paavali ei ole niitä miehiä, jotka sanoessaan kyllä tarkoittavat ei.
Eihän myöskään Jeesus Kristus, Jumalan Poika, jota minä, Silvanus ja Timoteus olemme teille julistaneet, tullut ollakseen sekä "kyllä" että "ei", vaan hänessä toteutuu "kyllä".

Tulee mieleen Niilo Tuomenoksan aforismi: kristillisyys ei ole elämän kieltämistä, vaan elämän iankaikkisuuteen ulottuvaa myöntämistä.
Ovathan Jumalan lupaukset, niin monta kuin niitä on, saaneet hänessä vahvistuksen. Siksi mekin vastaamme hänen kauttaan "Aamen" Jumalan kunniaksi.
Kaikki lupaukset ovat hänessä saaneet vastauksen "kyllä". Ne ovat siis tosia lupauksia, jotka Isä lapsilleen on antanut. Siksi sanomme uskossa "aamen." Sitten vahvistus:
Mutta Jumala itse vahvistaa meitä ja teitä uskossamme Kristukseen, Voideltuun, ja hän on myös antanut meille voitelunsa: hän on painanut meihin sinettinsä ja antanut meidän sydämiimme vakuudeksi Hengen.
"Kristus, Voideltu" on vain käännös. Kreikassahan se on sama sana. Myös Ef 1:13 puhuu Pyhän Hengen sinetistä. Sen voi ymmärtää viittaukseksi kasteeseen. Arrabon tou pneumatos on Hengen esikoisltahta. "Se on meidän perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi."(Ef. 1:14) Usko on Hengen läsnäolossa elämistä. Hän itse kantaa siinä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...