torstai 30. maaliskuuta 2017

Jes. 65:1-3 (5. paastonajan sunn, 2.vsk 1.lk)

Minä olen kyllä ollut lähellä, mutta he eivät ole minua etsineet, olen ollut läsnä, mutta he eivät ole minua kyselleet, olen sanonut: "Tässä olen, tässä olen!" tälle pakanakansalle, joka ei kutsunut avuksi minun nimeäni.

Paavali siteeraa tätä kohtaa Room 10:20 Septuagintan antamassa muodossa: "Ne, jotka eivät minua etsineet, ovat minut löytäneet, olen ilmaissut itseni niille, jotka eivät minua kysyneet." Ajatus on jollakin tavalla päinvastainen. Tritojesaja moittii kansaa, joka ei käänny millään Jumalansa puoleen, vaikka Jumala on koko ajan läsnä, kun taas Paavali ottaa jakeen todisteeksi ajatuksestaan, että Israelin (väliaikainen) hylkääminen oli osa Jumalan pelastussuunnitelmaa, jossa pakanatkin otetaan armon yhteyteen. Pakanat ovat Paavalille juuri niitä, jotka eivät ole Jumalaa edes etsineet, mutta joille sanoma Kristuksesta nyt on annettu.
Vanha käännös tuo tähän vielä kolmannen sävyn: " Minä olen suostunut niiden etsittäväksi, jotka eivät minua kyselleet, niiden löydettäväksi, jotka eivät minua etsineet; minä olen sanonut kansalle, joka ei ole otettu minun nimiini: Tässä minä olen, tässä minä olen!" Verbi qara on perusmuodossaan "kutsua", mutta pu'al-merkityksessään "olla kutsuttu jollakin nimellä."
Nykyinen käännös tuo mieleen muistuman Augustinuksen rukouksesta:
"Myöhään olen rakastunut sinuun, kauneus, sinä ikivanha ja aina yhtä uusi. Myöhään olen alkanut rakastaa sinua. Sinä olet ollut minussa, mutta minä olen ollut ulkopuolella. Siellä ulkona olen sinua etsinyt ja hulluudessani ryntäillyt yli kaiken sen kauniin jonka sinä olet luonut. Sinä olet ollut minun luonani, mutta minä en ole ollut sinun luonasi. Kaukana sinusta olen kuunnellut sen viettelyksiä, jolla ei ole mitään pysyvyyttä sinusta irrallaan. Sinä huusit minua kovalla äänellä ja riuhtaisit rikki kuurouteni hunnun.Sinä seisoit edessäni salamanvalossa ja karkotit sokeuteni. Sinä tulit minua vastaan kuin tuoksu tuulessa, minä siemaisin sinut henkeeni ja nyt kaipaan sinua. Minä maistoin sinua, nyt minulla on sinua nälkä, sinua jano. Sinä kosketit minua, ja nyt olen tulenlieska sinun rauhassasi."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...