Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
tiistai 31. joulukuuta 2024
Luuk. 2:21 (Uvp. 1.vsk ev)
Nimi Jeesus on jo sinänsä rukous. Karismaatikkopiireissä neuvottiin minun nuoruudessani toistamaan "kiitos, Jeesus" niin kauan että tunsi täyttyvänsä Hengellä. Ainakin minulla erityinen tunto tuli siitä, että kieli puutui.
Ortodoksisen spiritualiteetin klassikko "Vaeltajan kertomukset" neuvoo toistamaan rukousta "Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä." Kirjassa Simeon Uusi Teologi neuvoo vaeltajaa:
"Käy istumaan yksinäisyyteen ja hiljaisuuteen, kumarra pääsi ja sulje silmäsi. Hengitä hitaasti, kuvittele katsovasi sydämesi sisään ja ohjaa ymmärrys eli ajatukset päästä sydämeen. Hengityksesi tahdissa lausu hiljaaa suullasi tai pelkästään mielessäsi: Herra Jeesus Kristus, armahda minua. Yritä karkottaa kaikki muut ajatukset, olla rauhallinen ja kärsivällinen ja toistaa tämä harjoitus mahdollisimman tiheästi."
Pastori Tiina Heino selittää tätä näin: Se on ikivanha, kristikunnassa hyväksi havaittu rukous. Siinä yhdistyy meidän uskomme hänen nimeensä. Kun sanon Jeesusta Herraksi ja Jumalan Pojaksi, uskon, että sitä nimeä kantava henkilö on minulle se, joka hän onkin. Jumalan minulle antama Vapahtaja, joka armahtaa synnistä ja kaiksesta muusta pahasta ja surusta, mitä minulla on. Silloin hänen nimessään oleva voima tulee siihen liittyneen uskon kautta todelliseksi minulle, vaikka en tiedä hänestä muuta kuin hänen nimensä.
torstai 26. joulukuuta 2024
Ps 119:41-48 (Tapaninp. psalmi)
דָרַַש on "tutkia, etsiä, tiedustella, kaivata." Koska sydämeni halu on oppia tuntemaan Jumala, kuljen avoimin mielin, in latitudine, vapaudessa (בְרְחָבָה ). LXX:n mukaan kuljen "turuilla ja toreilla." Kysymys siitä, mikä on kristitylle sopivaa tai ei, mitä musiikkia kuunnella, mitä harrastaa, on täysin turha. Uskovalle sydämelle kaikki kertoo Jumalasta.
Luther kuvaili Psalmin 1 "autuasta miestä" spontaaniksi ihmiseksi näin:
"Oi kultainen ja rakastettava sana, jolla vahvistetaan kristillinen vapaus. Jumalattomilla on kiinteät päivät, kiinteät ajat, tietyt teot, tietyt paikat, joissa he riippuvat, niin että vaikka lähimmäinen on kuolemaisillaan, hätä ei saa heitä poikkeamaan ajoistaan ja paikoistaan. Mutta tämä autuas mies on vapaa kaikkiin aikoihin, kaikkiin paikkoihin ja kaikkiin. Mikä tahansa tapaus (casus) häntä kohtaa, mitä tahansa hänen kätensä oivaltaa tehdäkseen, sen hän tekee. Hän ei ole juutalainen, ei pakana, ei kreikkalainen eikä barbaari...mutta hän antaa hedelmänsä ajallaan, mikä tahansa hänen tekonsa onkin - Jumalalle ja lähimmäiselle. Siksi hänen teollaan ei ole nimeä eikä hänen ajallaan ole nimeä eikä hänellä itsellään ole nimeä eikä sillä virtaavalla vedellä ole nimeä, jonka varrelle hänet on istutettu. Hän ei ole yhdelle ihmiselle eikä yhdelle ajalle, paikalle tai teolle, vaan kaikille ja kaikkialle ja kaiken välityksellä. Hän on kaikkien aikojen, kaikkien tekojen, kaikkien henkilöiden ihminen - Isänsä kuvan mukaan kaikkea kaikessa ja kaiken ylitse. Jumalattomat sulkevat itsensä ahtauteensa, vangitsevat itsensä itsevalittuihin tekoihin, aikoihin ja paikkoihin ja kiduttavat itseään eivätkä tee muuta kuin murhaavat, tuomitsevat ja arvostelevat toisten hedelmiä ja ovat mitä vapaimpia kritikoimaan toisia..." (Operationes in Psalmos, WA 5, 38-39, suom. Tuomo Mannermaa)
maanantai 23. joulukuuta 2024
Luuk. 2:1-3 (Jouluevankeliumi)
lauantai 21. joulukuuta 2024
Sir. 42:15–25 (4. adventti, apokryfi)
maanantai 16. joulukuuta 2024
1. Kor. 4:5 (3. adv, 1.vsk 2.lk)
"Hän valaisee pimeyden kätköt ja tuo esiin sydänten ajatukset, ja silloin itse kukin saa kiitoksen Jumalalta."
Kun minulle kerrotaan, että Jumala tuo esiin sydämeni salaisimmat ajatukset, pelkään, mitä hän löytää sieltä. Turhanpäiväisyyttä, itsekkyyttä, järjettömiä pelkoja ja hävettäviä himoja. "Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka", sanoo vanha psalmin käännös. Sen kuullessani piinaan itseäni ja yritän ottaa selvää, mikä minussa on kaikkein todellisinta: ihanteeni vai lankeemukseni. Entä jos Jumala tunnistaakin minussa ennen kaikkea kuvansa, sen hiipuvan liekin, kaipauksen Hänen puoleensa, jota en väärillä valinnoillanikaan ole saanut tukahdutettua? Suitsevaa kynttilän sydäntä hän ei sammuta.
"Miten vähän oikeastaan tiedämme ihmiselämästä. Omastamme. Tuomita meidät niin sanottujen tekojemme mukaan on yhtä turhaa kuin tuomita meidät unelmiemme mukaan. Vapahtaja käyttää oikeuttaan ja se minkä hän näistä hämäristä asioista kohottaa Isän nähtäväksi, loistaa heti säteillen kuin aurinko". (Bernanos: Maalaispapin päiväkirja s. 98)
Jes.12:3 (1. su loppiaisesta, antifoni)
Te saatte riemuiten ammentaa vettä pelastuksen lähteestä Ei siis: "Jos olette kiltisti, saatte mukillisen jotain mönjää jota voitte ...
-
Ne kaksitoista olivat: Simon, jolle hän antoi nimen Pietari, Jaakob Sebedeuksen poika ja tämän veli Johannes, joille hän antoi nimen Boaner...
-
Tämä raamatunkohta puhutti reformaatiossa nimen omaan Kristuksen inhimillisen ja jumalallisen luonnon suhteen näkökulmasta. "Raamattu ...
-
Misericordia Domini plena est terra, verbo Domini caeli facta sunt. Mikä täyttää maan? Väkivalta, saasteet, ylikansoitus, jumalattomuus, p...