Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla.
Miksi ruumis (σωμα) on käännetty "elämä"? Onko niin, että "ruumiinsa uhraaminen" vie ajatukset jotenkin sairaalloiseen suuntaan? Vai onko kysymys kristillisyytemme yleisestä vieraantumisesta ruumiista?
Sanat "järjellinen jumalanpalvelus" tulkitsee Melanchthon Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa näin:
"Järjellinen jumalanpalvelus tässä tarkoittaa jumalanpalvelusta, jossa Jumala ymmärretään ja käsitetään sydämessä, niin kuin tapahtuu jumalanpelon ja Jumalaan luottamisen tunteissa. Se ei siis ole vastakohta vain leeviläiselle jumalanpalvelukselle, vaan myös sellaiseslle, jossa kuvitellaan uhrattavan tekoja pelkästään suorittamalla ne ex opere operato." (Tunnustuskirjat s. 224)
Huomaa, että järjellinen on näin ollen syvästi tunteellista! Tunne ei siis ole järjen vastakohta, vaan sisältyy siihen.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Luterilaisuuden erityinen korostus on Kristuksen ruumiillinen läsnäolo ehtoollisessa: että leipä ja viini ovat Kristuksen ruumis ja veri, ei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti