perjantai 21. joulukuuta 2018

Matt. 1:18-24 (4. adv., evankeliumi)

Neljännen adventin evankeliumitekstiä on kutsuttu joskus "Joosefin jouluevankeliumiksi." Koska sen painopiste on siinä, miten Joosef voitti morsiamensa koskemattomuutta koskevat epäilynsä, kannattaa eräänlaisena rinnakkaistekstinä lukea "Koraanin jouluevankeliumi" Marian suurasta. Siinä itse Jeesus-vauva puolustaa äitinsä kunniaa.
Kun tästä tekstistä kerrottiin Kirkko ja kaupunki-lehdessä joulun alla, joku paheksui: "Mitä tekemistä Koraanilla on Raamatun kanssa?" Aika paljonkin.

"Mainitse Kirjassa, kuinka Maria vetäytyi perheensä luota itäiseen paikkaan ja kätkeytyi heiltä. Me lähetimme Henkemme hänen luokseen sopusuhtaisen ihmisen hahmossa. Maria sanoi: 'Haen turvaa Armollilsesta sinua vastaan, Älä koske minuun, vaan ole hurskas.' Hän sanoi:'Herrasi on lähettänyt minut antamaan sinulle puhtaan pojan.' Maria kysyi: 'Kuinka minä voisin saada pojan, vaikka yksikään ihminen ei ole koskenut minuun enkä ole tehnyt huorin?' Hän vastasi: 'Näin sanoo Herrasi: Se on minulle helppoa.' Me annamme hänet sinulle merkiksi ihmisille ja armomme osoitukseksi. Näin oli päätetty.
Maria tuli raskaaksi ja vetäytyi kaukaiseen paikkaan. Synnytyspoltot saivat hänet ottamaan tukea palmupuusta, ja hän sanoi: 'Kunpa olisin kuollut ennen tätä ja vaipunut unohduksiin.' Silloin ääni huusi hänelle alhaalta: 'Älä sure, sillä Herrasi antaa puron kummuta jalkojesi juuresta. Ravista palmua, niin se pudottaa sinulle tuoreita, kypsiä taateleita. Syö ja juo rauhallisin mielin ja jos näet jonkun, sano: Olen vannonut Armolliselle paastoavani ja olevani tänään puhumatta kenellekään.'
Hän palasi kansansa luo kantaen lasta sylissään ja he sanoivat: 'Maria, olet tehnyt ennenkuulumattoman teon. Aaronin sisar, ei isäsi ollut paha mies eikä äitisi tehnyt huorin.' Maria viittasi lapseen, mutta he sanoivat: 'Kuinka me voisimme puhua kehdossa makaavan lapsen kanssa?' Lapsi puhkesi puhumaan: 'Minä olen Jumalan palvelija, ja Hän on antanut minulle Kirjan, tehnyt minustakin profeetan ja siunannut minut, missä kuljenkin. Hän on määrännyt minut rukoilemaan ja antamaan almuja niin kauan kuin elän ja olemaan kuuliainen äitiäni kohtaan: ei Hän ole tehnyt minusta niskuroivaa eikä väkivaltaista. Rauha minulle päivänä jona synnyin, ja päivänä, jona kuolen, ja päivänä jona minut herätetään henkiin.' Tällainen oli todellakin Jeesus, Marian poika, jota he epäilevät." (Koraani 19:16-34)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...