Antakaa keisarille mikä keisarin on, ja Jumalalle mikä Jumalan on.
Tämän lauseen tarkoituksena ei ollut vahvistaa keisarin omaisuuden laillisuutta, kuten usein on tulkittu, eikä rinnastaa toisiinsa Jumalan ja keisarin järjestystä samalla tavoin laillisina. Lauseen ironia on ilmeinen. Raha ei ole keisarin, vaan siinä on pelkästään keisarin kuva. Kristus kuitenkin sanoo, että se on keisarin, koskapa siinä on tämän kuva. Kristus tarkoittaa, että raha ei kuulu meille vaan keisarille mutta me kuulumme Jumalalle. "Antakaa keisarille mikä keisarin on" tarkoittaa: jättäkää keisarille rikkaudet - mokoma sonta. "Antakaa Jumalalle mikä Jumalan on" tarkoittaa, että meidän tulee antaa itsemme Jumalalle, koska olemme Jumalan, koska meissä on hänen kuvansa. (Ernesto Cardenal)
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti