Veron maksamisesta keisarille puhuvat kaikki synoptikot, mutta temppeliverosta vain Matteus (lieneekö juutalaiskristillinen tausta syynä tähän). "Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät", on ainutlaatuinen lause Jeesuksen suusta. Se on häikäilemättömän sopeutuvaista. Missä on se provokaattori, joka ihan tahallaan ärsytti fariseuksia? Jeesus oli käytöksessään oikeasti vapaa.
Joillekin ryhmille, kuten saddukeuksille ja essealaisille, temppelivero oli vastenmielinen asia, joten temppeliveron (kaksoisdrakman) kerääjien kysymys oli ymmärrettä.
Kuninkaat keräävät veroa vierailta, ei omiltaan. Etuoikeutetut ryhmät ovat verovapaita. Eräässä käsikirjoituksessa Jeesus vastaakin Pietarille jakeessa 26: "Mene siis ja maksa, niin olet kuin vieras."
Jumala huolehtii joutavanpäiväisistä kuluistakin. Niin kertoo verorahan löytyminen kalan vatsasta. Tobitin kirjan 6. luvussa kerrotaan samantapainen kertomus siitä, miten tarpeellisia asioita löytyi saaliskalan vatsasta.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ps. 78:1-8 (20 su helluntaista, psalmi)
Mitä haluamme tulevien sukupolvien muistavan? Avain psalmin 78 ymmärtämiseen ei käsittääkseni ole virsi 577:4 "Ja meidän polkuamme saa...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti