tiistai 30. lokakuuta 2018

Apt. 4:18-21 (24. su helluntaista, 1.vsk 2.lk)

Juutalaisen oikeuskäytännön tai Mooseksen lain perusteella ei voida osoittaa, että Pietari ja Johannes olisivat rikkoneet jotain tiettyä säädöstä julistaessaan ja parantaessaan Jeesuksen nimessä. Se oli ainoastaan kiusallista ja loukkaavaa Sanhedrinin mielestä. He olivat sentään olleet tuomitsemassa Jeesusta.
"Onko Jumalan edessä oikein totella ennemmin teitä kuin Jumalaa. Ratkaiskaa itse", haastaa Pietari, ja vastaa seuraavassa luvussa (5:29): "Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä." Tämän lauseen paralleeli löytyy Sokrateen puolustuspuheesta.

Luterilaiset tunnustuskirjat viittaavat viimeksi mainittuun lauseeseen useasti (Augsburgin tunnustus, Paavin valta ja johtoasema, Sovinnonkaava). Idea ei ole se, että Jumalan totteleminen vapauttaisi kuuliaisuudesta inhimillisiä velvollisuuksia ja esivaltaa kohtaan. Mutta jos nämä kaksi hyvää joutuvat vastakkain, Jumala voittaa.
Evankeliumi "ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksina ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten (Stände, Beruf) puitteissa. Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä." (CA XVI)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...