sunnuntai 19. elokuuta 2018

Ps. 146:5-10 (13. su helluntaista, psalmi)

Vanhan testamentin kielenkäytössä esiintyy toistuvasti sanapari "vanhurskas" (tässä "oikeamielinen") versus "jumalaton." Jumala on vanhurskaan puolella ja vastustaa jumalattomia. Mitä yksinkertaisin juoni.
Kannattaa kiinnittää huomio kuitenkin nyt siihen, mitä porukkaa ne ovat, joiden puolella Jumala seisoo. Lista on seuraava: sorretut, nälkäiset, vangitut, sokeat, maahan painetut, muukalaiset, lesket ja orvot. Heillä ei ole esittää Jumalalle muuta kuin hätänsä. Heidän vanhurskas mielenlaatunsa ei ole se peruste, jonka mukaan Jumala heihin mieltyy, vaan se että "Herra on iäti uskollinen" (der Glauben hält ewiglich, Luther). Näinä muukalaisvihan aikoina on hyvä tietää nykyinen Septuagintan mukainen käännös jakeesta 9 kuuluu "hän suojelee maahanmuuttajia." Lutherin Ison Katekismuksen 1. käskyn selitys on ihan passeli kommentaari tähän psalmiin.

"Tämän käskyn tarkoituksena onkin vaatia oikeaa sydämen uskoa ja luottamusta, joka kohdistuu ainoaan oikeaan Jumalaan ja riippuu yksin hänen varassaan. Tämä merkitsee: Pidä huoli, että annat yksin minun olla Jumalasi etkä milloinkaan etsi ketään muuta. Toisin sanoen: Odota hyvää, jota kaipaat, minulta ja etsi sitä minun tyköäni, ja mikäli kärsit onnettomuutta ja hätää, tule minun turviini ja pysy luonani. Minä annan sinulle mitä tarvitset ja autan sinut kaikesta hädästä, kunhan vain et anna sydämesi kiintyä muuhun etkä levätä missään muussa."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...