sunnuntai 13. toukokuuta 2018

Joh. 17:18-23 (6. su pääsiäisestä , 3.vsk ev)

Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähdensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä.

Sana "uhriksi" on selittävä lisä verbille hagiazo [Sanan tästä merkityksestä ks. esim. 4. Makk 17:19-22]. Mitä merkitsee olla totuuden pyhittämä ihminen? Se ei ole sitä, että olen itsessäni totta puhuva tai totuuteen pyrkivä ihminen, vaan että minun puolestani Totuus on antanut itsensä (14:6) Karin Boyen sanoin: "Du kanske kan bli sanningens - men sanningen aldrig din." Se, että Jeesus on lähettänyt meidät maailmaan, merkitsee samastumista hänen tiehensä: hän tuli tänne antamaan henkensä, vuotamaan kuiviin. Kutsumuksen tapahtumapaikka on maailma kaikessa jumalattomuudessaan, ei uskovien piiri.

Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

Kristittyjen ykseys ei Barrettin kommentaarin mukaan Johanneksella perustu  instituutioon (piispuuteen, kuten Ignatios Antiokialaisella). Bultmannin mukaan itse asiassa instituutiot ja dogmit pitävät yllä kirkon hajaannusta. Tässä tarkoitettu yhteys on hänen mukaansa "sanan ja uskon tradition ykseyttä", jota kirkon tosiasiallinen hajaannus ei pysty tukahduttamaan.

Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

Tähän Jumalan kirkkauden ja rakkauden piiriin suljetaan spiraalinomaisessa liikkeessä koko luomakunta. Kaiken lähtökohtana on Isän rakkaus Poikaan, joka jatkuu Pojan rakkautena hänen omiinsa, jotka vievät sanomaa kaikille ihmisille ja lopulta koko maailmalle. Kristityn täytyy ajatella, että hän kuuluu vastustamattoman rakkauden piiriin, joka ei ole suljettu piiri, vaan koko ajan laajeneva, paljon pidemmälle ulottuva kuin hänen oman ajattelunsa pahantuuliset lonkerot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...