torstai 17. toukokuuta 2018

1.Kor.12:12-13,20-31 (Hell. jälk. viikko)

"Luojamme ja Antajamme järjestää asiat niin, että jokainen, joka saattaisi ylpistyä saamastaan lahjasta, joutuu nöyrtymään sen hyveen johdosta, joka häneltä puuttuu. Hän määrää niin, että samalla kun hän nostaa jonkun hänelle suomansa armon avulla, hän asettaa tämän toisia alemmaksi suomalla jonkun toisen lahjan toisille. Näin jokaisen tulee tajuta, että jokujoku minua huonompi voi silti olla minua parempi jonkun toisen lahjan suhteen. Vaikka joku tietäisi, että hänellä on etusija toisiin nähden, asettukoon hän toisten alapuolelle toisten asioiden suhteen. Kaikki on säädetty niin, että vaikka jokaisella on eri lahjoja, rakkauden vaatimuksen kautta näistä lahjoista tulee kaikille yhteisiä...Sen tähden Paavali sanoi: 'Palvelkaa toisianne rakkaudessa' (Gal. 5:13) Rakkaus vapauttaa meidät synnin ikeestä, kun se alistaa meidät toisillemme vastavuoroisen rakkauden palvelussa."

Gregorius Suuri: Moralia in Iob XXVIII, 10,22.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...