Tie, totuus ja elämä
Saarna 3.
sunnuntaina pääsiäisestä 26.4. 2015 Hattulan kirkossa
1. Jokainen
haluaa elää ja tietää totuuden, muttei tunne tietä
Jeesuksen
sanat ”minä olen tie, totuus ja elämä” ovat samalla järkyttävät ja lohduttavat
sanat. Ne ovat siinä mielessä järkyttäviä tai loukkaavia, että ne muistuttavat
siitä, että kristinusko ei ole samaa kuin hyvien moraaliperiaatteiden
noudattaminen, yhteisöllisyyden vaaliminen, uskonnollisten perinteiden
kunnioittaminen tai se että nuorisoa opetetaan kestävään elämäntapaan tai
ottamaan toiset ihmiset huomioon. Kaikki nämä ovat hyviä asioita, mutta emme
tarvitse Jeesusta niihin. Kristinuskossa on kyse siitä, että Jumala on
ilmoittanut itsensä ainutlaatuisella tavalla Jeesus Nasaretilaisessa, ja että
Jumalasta ei voi todenmukaisesti puhua ohi tämän Jeesuksen. Se on sietämätöntä,
ja kristinusko on tässä kohtaa suvaitsematon uskonto.
Lohduttava
puoli on sitten se, että perimmäinen totuus ei ole riippuvainen siitä, miten me
sen ymmärrämme, iankaikkinen elämä ei ole meidän uskonnollisten
mielipiteittemme tai moraalisten suoritustemme varassa, vaan se on peräisin
Jeesukselta, joka on tullut antamaan elämän ja johdattamaan meidät totuuteen,
ja vielä enemmän: joka on tie, totuus
ja elämä. Tässä kristitylle aukeaa niin avara todellisuus, että sitä on
mahdoton kuvailla.
Jokainen
haluaa elää ja jokainen haluaa tietää totuuden. Tietä vain eivät kaikki tunne.
Käsitellään näitä kolmea sanaa käänteisessä järjestyksessä: elämä, totuus, tie.
2. Elämä
isolla E:llä
”Tämä se on
vasta elämää”, saattaa joku sanoa silloin, kun hän pääsee todella nauttimaan
elämästä vailla huolia ja murheita. Se on tietysti asiallisesti epätarkka
ilmaisu. Myös sairaan tai köyhän ihmisen elämä on elämää, jos hän hengittää ja
hänen sydämensä lyö. Me kaikki kuitenkin ymmärrämme, mitä tarkoitetaan. Kreikan kielessä on kaksi
sanaa jotka tarkoittavat elämää: bios ja zoe. Bios tarkoittaa niin kuin arvata saattaa,
biologista elämää. Sen sijaan zoe tarkoittaa elämää isolla E:llä. Elämä on muutakin
kuin hengissäpysymistä. Ihmiset tarvitsevat enemmän runoutta kuin leipää.
Leipää tarvitaan hengissä pysymiseksi, mutta runoutta tarvitaan siksi, että
hengissä pysyminen olisi tavoittelemisen arvoista.
Isä, elämän
lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen. (Joh. 5:26) Mitä on ”hengellinen
elämä”? Toisinaan ajatellaan, että hengellinen elämä eroaa maallisesta elämästä
siinä, että hengellinen elämä merkitsee pidättäytymistä erilaisista maallisista
asioista. Tämän mielikuvan mukaisesti hengellinen elämä on ”maailmalliseen”
elämään verrattuna rajoittunutta elämää. En usko, että tämä oli Jeesuksen
tarkoitus. Jeesus nimenomaan sano: ”Varas tulee vain varastamaan, tappamaan ja
tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän.”(10:10) Elämä,
jonka Jeesus antaa, ei rajoitu tähän ajalliseen elämään. Siksi sitä ei riistä
kuolemakaan: ”Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan,
eikä kukaan riistä heitä minulta.”(j.28) Sana ”iankaikkinen” ei tarkoita
Raamatun kielenkäytössä vain ajallisesti ikuista, vaan se viittaa myös siihen
sisältöön, joka elämällä on. Jos elämällä ei ole mitään tarkoitusta, onko
mitään lohduttomampaa kuin se, ettei elämä edes lopu koskaan. Iankaikkinen ei
myöskään tarkoita elämää tuonpuoleisuudessa, vaan jo tässä ja nyt: ”Ja ikuinen
elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet,
jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” (17:3) Toisin sanoen, elämän,
todellisen elämän ja iankaikkisen elämän sisältö on rakkaus. Siitä tunnistaa
myös ihmisen, joka elää iankaikkista elämää todeksi jo nyt: ”Me rakastamme
veljiämme, ja siitä me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään. Joka ei
rakasta, pysyy kuoleman vallassa.” Tätä kohti me pyrimme, mutta kun Jeesus
Kristus on elämämme, hän on elämämme jo ennen kuin sitä ymmärrämme tavoitella.
Hans Urs von Balthasar kirjoittaa: ” Tuota elämää ei pidä esittää vain
sellaisena johon pyrimme, sillä myös se on totta, että se on kaiken elämämme ja
rakkautemme perusta. Armo, kaiken perustus, on myös elämämme perusta, sen
luonnollisella tasolla, maailman tasolla. Uskova rakastaa maailmaa, koska se
kylpee avatusta taivaasta tulevassa valossa. Hän voi tehdä niin, koska hänen pitää tehdä niin.”
3. Totuus on
huono renki mutta hyvä isäntä
Onko
totuutta olemassa. Skeptinen ihminen kysyy Pilatuksen tavoin: ”Mikä on totuus?”
Elämme monimutkaisessa maailmassa, jossa puolueetonta, luotettavaa totuutta
vaikkapa Ukrainan kriisistä, Armenian kansanmurhasta tai Lähi-Idän tilanteesta
on vaikeaa saada. Keskustelukumppanina sellainen ihminen on hankala, joka
julistaa, että hänen näkemyksensä on totuus ja muiden näkemys on valetta. Kirkollisessa keskustelussakin on haluttu
vapautua oikeassa olemisen tarpeesta. Sanoisin kuitenkin, että vielä
pelottavampaa minusta olisi keskustella ihmisen kanssa, joka haluaisi olla
väärässä. Onneksi sellaista ei juuri löydä. Pyrkimys totuuteen on meissä
ihmisissä niin syvällä, Totuuden vaatimus on ehdoton. Jopa tietoisesti
valehdellessaan ihminen haluaa, että toiset pitäisivät hänen valettaan totena.
Uskontoon
liittyen vältämme sanaa totuus. Se on hyvin kummallista. Sillä uskossa jos
missä on kysymys totuusväittämästä. Usko Jumalaan ei ole mielipide vaan
totuusväite. Eri asia on sitten, mitä ja miten me ihmiset voimme tietää. Jos
palataan tiedotusvälineiden välittämään kuvaan Ukrainan tapahtumista, on totta,
että voimme epäillä, antavatko tiedotusvälineet meille todenmukaisen kuvan
tapahtumista, mutta sitä, että siellä on jotain todellisuudessa tapahtunut, se
ei toiseksi muuta. Meidän kykymme käsittää totuus on rajallinen, mutta älköön
se merkitkö sitä, että sanoisimme, ettei totuutta ole olemassa.
Kristilliseen
totuuteen kuuluu armo. Se on siis toisenlainen totuus kuin keltaisen lehdistön
totuus. Skandaalilehdissä esiintyy toisinaan otsikko ”totuus julkkisten
juhlista.” Tästä ymmärtää heti, että totuus on kohteensa kannalta jotain
ikävää. Johanneksen evankeliumi sanoo, että Kristus on täynnä armoa ja
totuutta. Jumalan totuus ihmisestä merkitsee ihmisen katsomista Jumalan silmin.
Se katse on rakastava katse, joka näkee pahimman ja paatuneimmankin ihmisen
tekojen läpi Jumalan luoman ja rakastaman ainutkertaisen olennon, jonka vuoksi
Jumalan Poika tuli ihmiseksi ja kärsi ristinkuoleman. Jumala tahtoo, että
kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. (1 Tim 2:4)
”Herra, jos
et ole täällä läsnä, mistä etsisin sinua poissa ollessasi? Jos taas ole
kaikkialla, miksi en näe läsnäoloasi”, mietti Anselm Canterburylainen. Miksi
todellakaan emme saa otetta Jumalasta, joka on kaikkein tärkein totuus? Ei
siitä mihinkään pääse, että ihmisten kesken totuus on lyömäase. Jumala ei halua
olla ihmisten lyömäase. Siksi on tärkeää muistaa, että Jeesus on totuus. Minun
käsitykseni hänestä ei ole totuus. Minun kokemukseni hänestä ei ole totuus. Hän
itse on totuus. Se tarkoittaa sitä, että totuus ei ole vallassamme vaan voimme
kumartaa ja rukoilla sitä. Voimme ojentua totuutta kohti, mutta emme saa
muokata sitä mieleiseksemme. Ja jokainen totuus, pienikin järjen hiven
elämässämme, on tästä totuudesta peräisin!
4. Jeesus on
tie elämään
”Herra, emme
me tiedä minne sinä menet, kuinka voisimme tuntea tien”, kysyi Tuomas. Tähän
Jeesus vastasi olevansa tie, totuus ja elämä. Jeesus on tie taivaaseen.
”Veljet,
meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on
uhrannut verensä ja näin avannut meille
uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon - hänen ruumiinsa - kautta.”
(Hepr.10:19-20) Tie tarkoittaa Raamatun kielenkäytössä myös kulkemista ja
vaellusta. Apostolien teoissa kristittyjä kutsutaan ”tien kulkijoiksi”.
Kristinusko ei tuohon aikaan ollut Jeesusta koskeva mielipide, vaan elämäntapa.
”Katsokaa kuinka nuo kristityt rakastavat toisiaan”, saattoivat ulkopuoliset
sanoa. Kristitty on kutsuttu seuraamaan Jeesusta, kulkemaan tuolla tiellä
ohjenuoranaan rakkauden kaksoiskäsky: rakasta Jumalaa yli kaiken ja
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Siitä
huolimatta se, että Jeesus on tie, tarkoittaa enemmän kuin että hän on tämän
tien opettaja. Jeesus käytti itsestään myös nimitystä portti. ”Minä olen
portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla
ja mennä, ja hän löytää laitumen.” (Joh.10:9) Iankaikkiseen elämään vievä tie
on kaita ja portti ahdas, muistamme hänen myös sanoneen. Tien kapeus ja portin
ahtaus ei ole tiessä itsessään, vaan meissä. Vaikeinta on suostua
armahdettavaksi. Itsekkyytemme ja pelokkuutemme tekee sen vaikeaksi. Itse
portti on avara, hän sanoo että hänen kauttaan voi vapaasti tulla ja mennä, ja
hän löytää – ei karsinan, vaan – laitumen.
Mestari
Eckhart opettaa, että kun meillä on Jumala totuudessa, hän on meillä yhtä
lailla kaikissa paikoissa. Tällöin meillä on vain Jumala, ja Jumala on kaikki
mitä kohtaamme, ja kaikki asiat tulevat meille Jumalaksi. Jollei Jumala asu
ihmisen sisimmässä, jos hänet on aina haettava ulkopuolelta, silloin ihmisellä
ei ole Jumalaa. Silloin kaikenlaiset asiat tulevat ihmiselle esteeksi ja
häiritsevät häntä. koska Jumala ei ole vielä muuttunut kaikiksi asioiksi. Miten
tämä on mahdollista? Rakastunut ihminen ymmärtää mistä on kysymys: siitä että
näkee rakastettunsa kuvan kaikessa.
Ilmankos
yksi Uuden testamentin tunnetuimpia kohtia, jossa puhutaan tiestä, kuuluu: ”Nyt
minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.Vaikka minä
puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä…”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti