Kun siis Kristus on ruumiissaan kärsinyt, niin olkaa tekin valmiita kärsimään, jotta eläisitte jäljellä olevan maallisen elämänne Jumalan tahdon mukaisesti, ettekä ihmisten himoja seuraten. Sillä se, joka on ruumiissaan kärsinyt, on lakannut synnistä.
Edellä Pietari on kertonut Kristuksesta : "Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. "(3:18) Siinä on kristityn elämän salaisuus. Lihan kuolettaminen ei ole tie pelastukseen, sillä hän sanoo myös :"teidät pelastaa kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Kristuksen ylösnousemus. "(3:25)
Kysymys on "jäljellä olevan maallisen elämänne " käyttämisestä. Mihin se kuluu? Viimeisen lauseen paikkansa pitävyys on helppo todeta: Kun ruumis tuhoutuu, synninteko lakkaa. Joko niin, ettei syntiä tarvitse enää kärsiä, tai ettei sen tekemiseen ole enää mahdollisuuksia.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti