perjantai 5. tammikuuta 2018

Matt. 2:1-12 (Loppiainen, evankeliumi)




 Gregorius Suuren loppiaissaarna



1. Niin kuin evankeliumikappaleesta kuulitte, rakkaat veljet: kun taivaan kuningas syntyi, maan kuningas järkyttyi, sillä maallinen korkeus joutuu hämmennyksiin, kun taivaan ylhäisyys ilmestyy.  Mutta meidän on kysyttävä, miksi Vapahtajan syntyessä enkeli ilmestyi paimenille Juudeassa, mutta itämaan tietäjiä ei johdattanut enkeli vaan tähti lasta kumartamaan. Juutalaiset kykenevät käyttämään ymmärrystään, ja siksi heille julistaa järjellinen olento, siis enkeli. Kun pakanat puolestaan eivät kykene käyttämään ymmärrystään, heitä ei johdeta Jumalan tuntemiseen puheen, vaan merkkien voimalla. Tästä Paavalikin sanoo: "Profetoiminen ei ole merkkinä epäuskoisille vaan uskoville, merkit sen sijaan epäuskoisille eikä uskoville."[1]Siksi paimenille annetaan profetia niin kuin uskoville eikä epäuskoisille ja tietäjille merkki niin kuin epäuskoisille eikä uskoville. Huomatkaa että sitten kun Vapahtajamme oli saavuttanut täyden iän, apostolit julistivat sanomaa hänestä pakanakansoillekin, mutta kun hän oli pienokainen, eikä vielä puhunut inhimillisellä suullaan, tähti ilmoitti hänet pakanoille.  Asioiden oikea järjestys vaatii, että saarnaajat tuovat meille tiedon Herrasta silloin, kun hän puhuu, kun taas mykät taivaankappaleet julistavat hänestä silloin kun hän ei vielä puhu.



2. Kaikissa niissä merkeissä joita nähtiin niin Vapahtajan syntymän kuin kuolemankin yhteydessä on huomattava, kuinka suuri oli eräiden juutalaisten sydämen kovuus, kun he eivät tunnistaneet häntä profetian lahjan eivätkä ihmeiden kautta. Kaikki alkuaineethan julistivat luojansa tuloa. Käyttääkseni niistä inhimillistä puhetapaa, taivaat tunnistivat hänessä Jumalan, kun ne lähettivät oitis tähden. Meri tunsi hänet, kun se muuttui hänen jalkojensa alla sellaiseksi että sen päällä saattoi kävellä. Maa tunsi hänet, kun se vavahteli hänen kuollessaan. Aurinko tunsi hänet, kun se kätki valonsa säteet, kalliot ja muurit, kun ne halkesivat hänen kuolemansa hetkellä. Helvetti tunsi hänet, koska se luovutti pidättämiään kuolleita. Kuitenkin, häntä jonka kaikki elottomat alkuaineet tunnistivat Herraksi, uskomattomien juutalaisten sydämet eivät tunteneet ollenkaan. Kovempana kuin kallio he eivät halunneet murtua katumukseen eivätkä tunnustaa häntä, jonka, kuten sanoimme, joko merkein tai murtumalla tunnustivat Jumalaksi.  Ikään kuin oman tuomionsa huipuksi he tunsivat jo kauan etukäteen hänet, jota he halveksivat sitten kun hän syntyi. Eivätkä he tienneet ainoastaan sitä että hän syntyisi, vaan myös missä hän syntyy. Herodeksen kuulustellessa he ilmaisivat hänen syntymäpaikkansa, jonka he tiesivät Raamatun auktoriteetin perusteella. He esittivät todistuksen, että Betlehem on määrätty saamaan kunnian olla uuden kuninkaan syntymäpaikka, ja tämä tieto oli heille todistuksena heidän tuomiostaan ja meille apu uskossamme.  Tätä kuvaa hyvin Iisak, joka siunaa poikaansa Jaakobia: hän on sokea silmiltään mutta profetoi. Hän ei näe siinä olevaa poikaansa, mutta näkee ennalta paljon tulevia asioita. Juudan kansa on näet täynnä profetian henkeä, mutta se on sokea tunnistamaan sitä, josta se on ennalta tiennyt niin paljon, kun se tulee läsnäolevaksi. 



3. Mutta kun Herodes sai tietää kuninkaamme syntymästä, hän turvautui viekkaaseen juoneen, ettei hänen maallista kuninkuuttaan vietäisi. Hän vaati saada tietää, mistä lapsen voisi löytää, tullakseen muka kumartamaan häntä, tappaakseen hänet - mikäli hän voisi hänet löytää. Mutta mitä on ihmisten pahuus Jumalan suunnitelman rinnalla? Niin kuin on kirjoitettu: "Ei auta viisaus Herran edessä, ei ymmärrys, ei ihmisen harkinta."[2] Tähti johdatti tietäjiä, joille oli ilmestynyt: he löysivät syntyneen kuninkaan, antoivat hänelle lahjansa ja heitä varoitettiin unessa palaamasta takaisin Herodeksen luokse. Niin tapahtui, ettei Herodes löytänyt Jeesusta, jota etsi. Keitä muita hän edustaa kuin tekopyhiä, jotka eivät ole arvollisia löytämään Herraa, koska vain teeskentelevät etsivänsä häntä?

4. Tässä kohtaa on syytä muistaa, että priscillianistisen harhaopin mukaan jokainen ihminen on syntynyt tietyn tähtikuvion alla. He pitävät sitäkin erehdyksensä puolustuksena, kun uusi tähti syntyi silloin kun Herra ilmestyi lihassa, ja ajattelevat että tähti määräsi hänen kohtalonsa. Mutta jos katsomme tarkkaan mitä evankeliumi sanoo tähdestä: "Kun tähti tuli sen paikan yläpuolelle, missä lapsi oli, se pysähtyi siihen", ei se ollut siis lapsi joka luoksi tähden luo, vaan tähti lapsen luo. Tai, jos niin voi sanoa, tähdestä ei tullut lapsen kohtalo, vaan tähden kohtalo oli lapsi, jonka se ilmoitti. Älköön uskova sydän kutsuko mitään kohtaloksi. Vain Luoja, joka on elämän antanut, johtaa ihmisten elämää. Eikä ihmistä ole luotu tähtiä varten, vaan tähdet ihmistä varten. Ja jos tähtien sanotaan olevan ihmisten kohtalo, ihmisen väitetään olevan palvelijoitaan alempi. Kun Jaakob tuli ulos äitinsä kohdusta, hän piti kädellä kiinni vanhemman veljensä kantapäästä.[3] Hän ei voinut kuitenkaan mitenkään olla esikoinen, vaan aloitti elämänsä toisena. Vaikka he syntyivät samanaikaisesti, tulivat äitinsä kohdusta samalla hetkellä, heidän elämänsä ei silti ollut samanlaista.



5. Tähän astrologeilla on tapana vastata, että tähtien vaikutus perustuu tarkkaan ajanmääritykseen. Tähän me vastaamme että toisaalta syntymisen aika on pitkä. Näin ollen, jos juuri tietyllä hetkellä tähtien asema muuttuu, on välttämätöntä, että syntyneellä lapsella on yhtä monta kohtaloa, kuin on eri vaihetta, jossa hänen jäsenensä ovat tulleet ulos kohdusta.[4] Astrologit tapaavat myös olla sitä mieltä että jos joku syntyy Vesimiehen merkeissä, hän päätyy tässä elämässä kalastajan ammattiin. Mutta Getuliassa ei kuitenkaan ole kalastajia. Kuka väittäisi ettei kukaan ole syntynyt Vesimiehen merkeissä siellä missä ei ole lainkaan kalastajia? Vastaavasti väitetään, että ne jotka syntyvät Vaa'an merkissä, ovat tulevia pankkiireja. Monien kansakuntien keskuudessa ei vain ole lainkaan pankkiireja. Heidän on siis pakko myöntää että näiltä joko puuttuu tuo merkki tai sillä ei ole heidän kohtalolleen mitään merkitystä. Persiassa ja Frankkien maassa kuningas määräytyy syntymän perusteella. Kuka pystyisi laskemaan, montako lasta syntyy keskelle orjuutta täsmälleen samalla hetkellä näiden kuninkaiden syntyessä?  Kuitenkin kuninkaan poika, joka on syntynyt orjan kanssa saman tähden alla, tulee hallitsemaan, samalla kun hänen kanssaan syntynyt orja kuolee orjuudessa. Näin olemme lyhyesti käsitelleet tähtiä, ettei näyttäisi siltä, että sivuutamme astrologien typeryydet niihin puuttumatta.



6. Tietäjät toivat kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Kulta sopii kuninkaille, suitsuke liittyy Jumalalle uhraamiseen ja mirhaa käytetään kuolleiden balsamoimiseen. Näillä mystisillä lahjoillaan tietäjät kertovat kuka hän on, jota he kumartavat: kullalla kuninkaan, suitsukkeella Jumalan ja mirhalla kuolevaisen.  Jotkut harhaoppiset kyllä uskovat, että hän on Jumala, mutta eivät usko että hän hallitsee kaikkea. He uhraavat hänelle suitsuketta, mutta eivät halua antaa hänelle kultaa. On myös joitakin, jotka pitävät häntä kuninkaana, mutta kieltävät hänen olevan Jumala. Nämä näköjään antavat hänelle kultaa mutta eivät halua uhrata suitsuketta. Vielä on niitäkin, jotka kyllä myöntävät hänen olevan sekä kuningas että Jumala, mutta kieltävät hänen ottaneen kuolevaisen ihmisluonnon. Nämä uhraavat hänelle kultaa ja suitsuketta, mutta kieltäytyvät antamasta mirhaa hänen omaksumalleen kuolevaisuudelle. Uhratkaamme siis vastasyntyneelle Herralle kultaa,  koska tunnustamme hänen hallitsevan kaikkea, uhratkaamme suitsuketta, koska uskomme että hän joka ilmestyi ajassa, oli Jumala jo ennen aikojen alkua. uhratkaamme mirhaa, koska uskomme että hän, jonka tiedämme olevan jumaluudessaan kärsimyksen yläpuolella[5]on tullut meidän kuolevan lihamme kaltaiseksi.

Kullan, suitsukkeen ja mirhan voi ymmärtää toisellakin tapaa: kulta voi tarkoittaa viisautta, niinkuin Salomo todistaa: "Kaivattu aarre lepää viisaan suussa."[6] Jumalalle uhrattava suitsuke kuvaa rukouksen voimaa, niin kuin psalminkirjoittaja sanoo: "Olkoon rukoukseni edessäsi uhrisavuna."[7]Mirhalla puolestaan kuvataan lihamme kuolettamista. Tästä pyhä kirkko sanoo niiden puolesta, jotka ovat taistelleet Jumalan tähden kuolemaan asti:"Käteni helmeilivät mirhaa."[8]Me uhraamme syntyneelle kuninkaalle kultaa, kun hänen edessään säteilemme taivaallisen viisauden kirkkautta. Suitsuketta uhraamme silloin, kun pyhän rukouksen ponnistuksin poltamme sydämestämme lihallisen ajatukset, voidaksemme taivaallista ikävää tuntiessamme tuottaa Jumalalle suloista tuoksua. Uhraamme mirhaa, kun kuoletamme lihalliset paheet pidättyväisyydellä. Niinkuin olemme todenneet, mirhalla estetään kuollutta ruumista mätänemästä. Lihan mätäneminen tarkoittaa sitä, että tämä kuoleva ruumis antautuu haureuden vietäväksi, niin kuin profeetta:"Siemenet mädäntyvät lannassaan."[9] Se että siemenet mädäntyvät lannassaan tarkoittaa lihallisia ihmisiä, joiden elämä päättyy haureuden löyhkässä. Uhraamme Jumalalle mirhaa, kun suojaamme lihaamme mädäntymästä haureudessa suolaamalla sitä itsehillinnällä.



7. Tietäjät antavat meille siinä suuren opetuksen, kun he palaavat toista tietä omalle maalleen. Siinä miten he ovat kehotuksen saatuaan toimineet, he ilmaisevat meille, mitä meidän on tehtävä. Meidän kotimaamme on paratiisi, eikä meidän pidä palata sinne samaa tietä mitä pitkin tulimme Jeesuksen tuntemaan. Me olemme loitontuneet kotimaastamme olemalla ylpeitä ja tottelemattomia, tavoitellen näkyväisiä ja syömällä kiellettyä ruokaa. Mutta sinne palaamisen on tapahduttava, itkulla ja kuuliaisuudella, näkyväisia halveksien ja lihan himoja hilliten. Meidän on tosiaankin palattava toista tietä omalle maallemme: koska olemme nautintojen avulla loitontuneet paratiisin iloista, meidän on palattava sinne valituksin.[10]On välttämätöntä, rakkaat veljet, että aina Jumalaa peläten ja aina itseämme epäillen asetamme silmiemme eteen toiselle puolelle rikkomuksemme ja toiselle äärimmäisen ankaran tuomion. Ajatelkaamme ankaraa tuomaria, joka uhkaa tulevalla tuomiolla, vielä kätkeytyen. Hän kauhistuttaa syntisiä, mutta odottaa vielä. Hän viivyttää pikaista tulemistaan vain siksi, että hän löytäisi vähemmän tuomittavaa. Rangaiskaamme rikoksiamme kyynelillä ja psalmistan sanoin tulkaamme hänen kasvojensa eteen synnintunnustuksella.[11]Älköön mikään petollinen nautinto meitä eksyttäkö, älköön mikään turha ilo meitä houkutelko. Lähellä on se tuomari, joka sanoo:"Voi teitä, jotka nyt nauratte! Te saatte surra ja itkeä."[12] Hän sanoo myös: "Naurusta minä sanoin: joutavaa!, ja ilosta: mitä hyötyä siitä on?"[13] Samoin kuin: "Viisaan sydän on surutalosssa, tyhmän sydän huvipaikoissa."[14] Säikähtäkäämme siis Jumalan käskyjä, että saisimme viettää todellista Jumalan juhlaa. Jumalalle mieluinen uhri on näet synnin aiheuttama hätä, niin kuin psalmista todistaa: "Murtunut mieli on minun uhrini."[15]Aikaisemmat synnit on pesty pois, kun olemme saaneet kasteen.  Sen jälkeen olemme kuitenkin tehneet paljon syntiä, mutta emme voi enää pestä niitä pois kasteen vedellä. Kun kerran olemme kasteen jälkeenkin tahranneet elämämme, kastakaamme omatuntomme kyynelillä. Siten palaamme kotimaahamme toista tietä: jos nautintojen tuottama mielihyvä vei meidät sieltä pois, vieköön tuskan aiheuttama mielipaha meidät takaisin, Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden. Amen. 





[1]   vrt. 1.Kor. 14:22. Gregorius käyttää sanaa signa eikä lingua.
[2]   Sananl.21:30 : Non est sapientia, non est prudentia, non est consilium contra Dominum.
[3]   1.Moos.25:25
[4]    Ajatus on mielestäni tämä lauseessa: Si igitur in ictu puncti constellatio permutatur, necesse jam erit ut tot dicant fata, quot sunt membra nascentium.
[5]   impassibilis tarkoittaa lähinnä intohimotonta
[6]   Sananl. 21:20 LXX
[7]   Ps. 141:2
[8]   Laul.5:5
[9]   Joel 1:17 Vulgata Computruerunt jumenta in stercore suo.
[10]   sanaleikki delectamenta-lamenta
[11]   Ps. 95:2 LXX
[12]   Lk. 6:25
[13]   Saarn.2:2
[14]   Saarn:7:5
[15]   Ps.51:19. LXX: Sacrificium Deo spiritus contribulatus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...