Valvomisen ja odottamisen idea ei ole pelokas kieltäytyminen elämästä, odotus henkeä pidätellen ja pahimpaan varautuen. Se on pikemminkin hillitön uteliaisuus.
Mestari Eckhart kommentoi tätä tekstiä näin: "Nämä ihmiset ovat valppaita, he pyrkivät olemaan tarkkana odottaessaan ja tarkkailevat häntä tulevaksi kaikessa mitä kohtaavat, olipa se heille miten vierasta tahansa." Toisin sanoen: kun astun ovesta ulos, odotan kohtaavani Hänet kaikessa - missä tahansa - mikä minua kohtaa. Avoimuus tälle vaatii todellista valvomista ja valppautta. Eckhartin mukaankin tässä kohtaa saa todella ponnistella. Kuvitelmamme "hengellisistä" ja "maallisista" asioista on tässä kohtaa vain haitallista. Tätä valvomista ja todellista suhdetta Jumalaaan ei voi pitää vain Jumalan ajattelemisena, sillä siinä tapauksessa Jumala katoaa silloin kun ajatus katkeaa.
"Elävän Jumalan olemassaolon tunnistava kohtaa Jumalan jumalallisella tavalla ja hänelle Jumala on valo kaikissa asioissa. Kaikki asiat maistuvat hänelle Jumalalta ja Jumalan kuva näkyy hänelle kaikista asioista."
Rukous: Mikä ikinä tänään kohtaa, mihin tahdotkaan tänään johtaa - tulkoon valtakuntasi! Kuka tahansa tuleekin vastaan, pienen hetkenkin ainoastaan - tulkoon valtakuntasi!
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti