maanantai 4. joulukuuta 2017

Ilm. 2:1-7 (Adv. jälk. viikon lukukappale)

Kirje Efesoksen seurakunnalle
Efesoksen seurakunta on hyvä seurakunta. "Minä tiedän sinun tekosi, vaivannäkösi ja kestävyytesi." Se on selvästi toimiva seurakunta, joka on myös oikeaoppinen: "Sinä olet koetellut niitä jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi."
Hyvää työtä tekevä ja opillisesti vahva kirkko saa yllättävän nuhteen: "Olet luopunut ensi ajan rakkaudesta." Olen kuullut tästä selityksen, että tätä ei pidä ymmärtää uskoon tulleen alkuajan innostuksesta. En vain ymmärrä, mitä muutakaan se merkitsisi. Jumala haluaa sydämemme, ei suorituksiamme. Lopulta juuri tämän takia laki ei kelpaa pelastustieksi. Kyseessä on samanlainen kehotus ja kysymys kuin galatalaisille esitetty: "Missä teidän riemunne ja innostuksenne on?" (Gal. 4:15) Nuhteiden lisäksi on myös lupaus: voittaja saa syödä elämän puusta. Elämän puu seisoo Raamatun alussa ja lopussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...