tiistai 7. marraskuuta 2017

Ps. 119:162-168 (23.su helluntaista, psalmi)

Psalmi 119 on alfabeettinen psalmi, jossa säkeistö alkaa aina samalla heprean kirjaimella. Tämä on  ש
-säkeistö.
Minä riemuitsen sinun sanoistasi
niin kuin riemuitaan suuresta saaliista
.
שָלַל on aarre tai sotasaalis. vrt "He iloitsevat sinun edessäsi niin kuin elonkorjuun aikana iloitaan, niin kuin saaliinjaossa riemuitaan" (Jes 9:2)
Valhetta minä vihaan ja kammoksun,
sinun lakiasi minä rakastan.

Postmodernina aikana nämäkin kohdat on Raamatusta alleviivattava, että ei voi rakastaa Jumalaa, jollei vihaa pahaa (Hepr. 1:9)
Seitsemästi päivässä minä sinua ylistän
vanhurskaista päätöksistäsi.

Seitsemän voi tarkoittaa joko päivittäisiä rukoushetkiä, tai sitten se on eufemismi sille, että "Kiittäkää joka tilassa" (1.Tess. 5:18)
Ne, jotka rakastavat sinun lakiasi, elävät
mikään ei horjuta heitä.

Toisin sanoen mikään ei voi olla heilleמִכְשוֺל , scandalum. Mikään ei langeta, saa uskoa luhistumaan. Shalom on tässä epäilemättä "rauha joka ylittää kaiken ymmärryksen" (Fil.4:7)
Herra, minä luotan siihen, että sinä pelastat
minut.
Minä teen sinun käskyjesi mukaan.

Usko, toivo ja rakkaus.  on שבך"odottaa, toivoa", עשה "tehdä, toimia" ja apparaatin ja LXX:n sisältämä הפצ "iloita, rakastaa".
Minä pysyn uskollisesti sinun liitossasi,
se on minulle ylen rakas.

Minkään omaksuminen syvällisesti, totesi jo Augustinus, ei tapahdu ilman että se miellyttää. Tämän vahvistaa myös nykyaikainen kasvatustiede.
 Minä noudatan sinun liittosi säädöksiä -- missä kuljenkin, olen sinun edessäsi.
Käskyt (preaecepta) ja lupaukset (testimonia) ovat tässä tutkittavana. Kaikki minun tieni ovat sinun edessäsi. vrt. Ps 139.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

1.Moos. 8:1-11(pääsiäisyö)

 Tarina toivosta väkivallan ja ympäristötuhon maailmassa syyskuun 11.päivänä vuonna 2001 terroristien ohjaamat matkustajakoneet lensivät päi...