Eipä ollut sosiaalisesta mediasta tietoakaan tuohon aikaan, mutta argumentoinnissa on silti jotain kovin tuttua.
Perikooppi esittää uskonnollisen vallankäytön kaikki variaatiot:
a) vetoamisen pyhiin kirjoituksiin (j.42)
b) vetoamisen hengellisiin auktoriteetteihin (j.48) ja
c) kritiikin esittäjän häpäisemisen ja nolaamisen (j.52)
Vaikka olen avioliittokysymyksessä konservatiivi, pohdin, voisiko tämän ottaa huomioon keskusteltaessa homoseksuaalisuudesta. Jos tohdin ajatella, että Jumalan siunausta ei voi samaa sukupuolta olevalta parilta kiistää, saan vastaani rimpsun raamatunkohtia, jotka kiistämättä osoittavat pyhän kirjan suhtautuvan homoseksuaalisuuteen torjuvasti. Jos siitä huolimatta pidän pääni ja sanon, että homojen hyväksyminen on Jeesuksen hengen mukaista, minulle kerrotaan miten kristilliset kirkot ovat aina avioliiton ymmärtäneet ja teologit sen selittäneet. Jos joku maltillinen konservatiivi rohkenee kysellä, että voisiko sitä harkita, hänet leimataan liberaalien hännystelijäksi.
Eksegeettinen havainto jakeesta 42: Johannes ei tunne Matteuksen ja Luukkaan Betlehem-kertomusta. Muuten argumentointi tässä olisi outoa.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ps. 78:1-8 (20 su helluntaista, psalmi)
Mitä haluamme tulevien sukupolvien muistavan? Avain psalmin 78 ymmärtämiseen ei käsittääkseni ole virsi 577:4 "Ja meidän polkuamme saa...
-
Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: - Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtu...
-
Kultainen sääntö Olen viime aikoina joutunut ajattelemaan rakkauden ja oikeudenmukaisuuden suhdetta. Huomasin, että Jeesuksen sanojen jouko...
-
Kuinka Iisak Niniveläinen tyhjentää helvetin? Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi. Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, hei...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti