perjantai 6. lokakuuta 2017

Aam. 5:21-24 (18. su helluntaista, 2.vsk 1.lk)

"Minä vihaan teidän juhlianne, minä inhoan niitä", sanoo Jumala. Jumala itse oli kuitenkin säätänyt nämä juhlat. "Kun te tuotte minulle polttouhrejanne ja ruokauhrejanne, minä en ota niitä vastaan." Ja kuitenkin Jumala itse oli nämä uhrit määrännyt. Tämä on merkittävä opetus Raamatun lukemisessa.
Uskonnonharjoitus pimentää helposti Jumalan perimmäisen tahdon, joka ilmaistaan tässä näin: "Oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus kuin ehtymätön puro."
Mieleen tule helposti vertauskohta ajankohtaiseen keskusteluun homoseksuaalisuudesta. On totta, että homoseksuaalisuutta ei Raamatussa esitetä milloinkaan positiivisessa sävyssä. Homoseksi kielletään ehdottomasti. Mutta kun ihmiset linnoittautuvat Raamatun kirjaimen taakse ja kieltäytyvät katsomasta ihmisiä silmiin ja kuuntelemasta heidän tarinansa, voisi kuvitella Jumalan sanovan: "Viekää pois minun edestäni kultareunaiset Raamattunne, en tahdo kuunnella teidän saarnojanne. Mutta rakkaus ja kunnioitus vallitkoon!"
Musiikinteologisesti kielteisimpiä raamatunkohtia on "Vie pois minun edestäni virsiesi pauhu." Se muistuttaa siitä, että musiikki voidaan valjastaa myös turruttamaan ja paaduttamaan sydäntä. On vaarallista tehdä Jumalasta hartaudenharjoituksemme takuumies. Jumala on Henki: hyvä isäntä mutta huono renki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)

  Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...