Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta, mutta sulkee sydämensä häneltä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä?
Toimeen tulo on bion tou kosmou, "tämän maailman hyvää", sitä vähemmän tärkeää, mutta välttämätöntä kuitenkin. Merkille pantavaa on, että veljelle ei ensisijaisesti pidä avata lompakkoa, vaan sydämensä. Setelinkin voi antaa sydämettömästi. Toisaalta outoa olisi, että avaan sydämeni, mutta en missään tapauksessa lompakkoani. Perikooppi alkaa juuri sillä että "rakastamme toisiamme." Sen vähempää ei voi asettaa tavoitteeksi, vaikka joskus tekisi mieli madaltaa rimaa siihen että jotenkuten siedetään toisiamme ja käyttäydytään suurin piirtein asiallisesti. "Sydän" on muuten ihmisen sisin, splangkhna, se sama, jota Jeesuksella kuristi, kun hänen tuli ihmistä sääli. Jos emme tunne toisen ihmisen tuskaa omassa sydämessämme - sisuskaluissa - olemme kaukana Jumalasta. Paraskin sanoja.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)
Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti