sunnuntai 6. elokuuta 2017

Ps 92:5-10,15-16 (9.su helluntaista psalmi)

"Herra, sinä ilahdutat minua teoillasi, minä riemuitsen sinun kättesi töistä. "

Iloni aihe on se, mitä Jumala on tehnyt  (opera) ja mitä hän päivästä päivään tekee  (factura).
"Kuinka suuret ovatkaan sinun tekosi, Herra, kuinka syvät sinun ajatuksesi! Tyhmä ei sitä käsitä, mieletön ei sitä ymmärrä."
Jumalan tekojen suuruus valtaa mielen avoimen tähtitaivaan alla. Kansojen ja yksilöiden kohdalla taas tunne on: 'kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa! (Rm.11:33) tyhmä (insipiens) voi tarkoittaa pinnallista, mieletön (stultus) pahaa ihmistä.
"Vaikka jumalattomat rehottavat kuin ruoho, vaikka väärintekijät nyt kukoistavat, he tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi."
Vuoden 1913 käännös:'...niin se tapahtuu heidän ikuiseksi häviämiseksensä.' Viittaa Jumalan salattuun tapaan tuomita niin, että sallii pahan rehottaa ja kypsyä täyteen hedelmään.
"Sinä, Herra olet iäti korkein, sinun vihollisesi sortuvat,Herra, kaikki väärintekijät joutuvat hajalle."
Ne jotka vihaavat Jumalaa, hukkuvat, ja ne jotka harjoittavat vääryyttä  dissipabuntur/dispergentur.
"Hurskaat kukoistavat kuin palmupuu,kasvavat korkealle kuin Libanonin setrit. Heidät on istutettu Herran temppeliin, he kukoistavat Jumalamme esipihoilla."
Hurskaat ovat transplantati toisin sanoen heidät on tuotu sinne, he eivät ole itse sinne tulleet. Esipihoista puheen ollen ks. Ps 84:11
"Vielä vanhoinakin he ovat voimissaan, versovat ja viheriöivät."
LXX: bene patienter, kestävät hyvin.
"He kertovat Herran oikeamielisyyfestä. Herra on minun turvakallioni,hän ei vääryyttä tee."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...