perjantai 25. elokuuta 2017

Matt 23:1-12 (12. su helluntaista, 3. vsk ev)

 Pappeja ja teologeja vastaan. Jeesus ei sinänsä kiellä uskonnollisen eliitin oikeutta olla olemassa tai harjoittaa ammattiaan. Markus/Luukas esittää versiossaan suoranaisen syytöksen siitä, että lainopettajat vievät leskiltä talot ja latelevat pitkiä rukouksia vain näön vuoksi. Matteus ei tee tätä, mutta moittii ammattiteologeja ja hengenmiehiä seikkaperäisemmin. Heidän sanojensa ja tekojensa välillä on selvä ristiriita. (Luulin muuten pitkään että lause "älkää tehkö niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon" on Jeesukselta peräisin 😏). Kaiken minkä he tekevät he tekevät siksi, että heidät huomattaisiin. Maine, halu näyttää hyvältä, on hengellisyyden motiivi usein (ei minulla tietenkään, mutta monilla). Tämän tekstin lukeminen on yhtä rippiä pastorille ja teologian tohtorille. On merkille pantavaa, että raamatunlausekotelot ja viitan tupsut oli Mooseksen laissa määrätty, eikä mikään uskovaisten muoti. Silti, oikeaoppisuudestakin voi tulla epäjumala!
"Pastori ottaa nyt ensin" on epäilyttävä asenne tämän tekstin valossa. Vakavammin ajatellen: asetelma, jossa spesialisti opettaa kristinuskoa maallikoille, ei ole kristillinen asetelma. Katolinen "isä"-nimitys on myös varoen käytettävä. "Oppimestari" taas voisi viitata meihin tohtoreihin.
"Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija." Tätä minä en ymmärrä. Siksi minun kannatti se lukea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...