lauantai 29. heinäkuuta 2017

Matt. 17:1-8 (Kirkastussunn., 1.vsk ev.)

SYNOPTINEN TÄYDENNYS

Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin että tämän veljen Johanneksen (Lk: ja nousi vuorelle rukoilemaan) ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen (Mk: pois toisten luota). Siellä (Lk: hänen rukoillessaan) hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo (Mk: alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi saada sellaista aikaan). Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa. (Lk: He ilmestyivät taivaallisessa kirkkaudessa ja puhuivat Jeesuksen poislähdöstä, joka oli toteutuva Jerusalemissa. Pietari ja hänen kanssaan olevat opetuslapset olivat vaipuneet uneen. Havahtuessaan he näkivät Jeesuksen kirkkaudessaan ja ne kaksi miestä, jotka olivat hänen kanssaan. Kun nämä olivat lähtemässä Jeesuksen luota) Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen (Lk/Mk: teemme) tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle." (Mk: Hän ei näet tiennyt mitä sanoa, sillä he olivat kovin peloissaan)
Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: (Lk: opetuslapset pelästyivät kun näkivät miesten peittyneen pilveen) "Tämä on minun rakas Poikani (Lk: minun valittuni) johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!"
*Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa. Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: "Älkää pelätkö"* Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.

*-merkkien välinen teksti on vain Matteuksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...