"Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan."
Se, joka kyntää vakoa, katsoo eteenpäin eikä ihastele kyntämäänsä vakoa. Ehkä välillä pitää kuitenkin tarkistaa, mennäänkö oikeaan suuntaan ja suoraan. Ei! Jeesus kieltää kiinnittämästä huomiota siihen, mitä minä olen saanut aikaan.
Sen tarkkaileminen, miten usko on minua muuttanut, on turhaa puuhaa. Omalla kohdallani luovun siitä tietysti mielelläni, sillä minulla on vahva tunne siitä, etten yli neljännesvuosisadan mittaisella papin urallani ole saanut mitään aikaiseksi.
Kristus haluaa vapauttaa minut hyödyttömästä itseni tarkkailusta. Minä en ole kiinnostava (tässä yhteydessä), se mitä Jumala tekee, on. Koko perikoopissa (j. 59-62) Jeesus antaa alleviivatusti piut paut suosion kalastelulle tai niille, jotka luulevat hänen seuraamisensa olevan kivaa. Kirkolle, joka haluaa olla helposti lähestyttävä ja joka haluaa poistaa julistuksestaan kaiken vaikean ja loukkaavan, tämä teksti ei sovi ollenkaan.
Eksegeettisiä sormiharjoituksia, teologisia koeporauksia ja homileettisia polunpäitä Suomen ev.lut. kirkon Evankeliumikirjan raamatunteksteistä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2.Moos. 17:8-13 (5. su pääsiäisestä, 3.vsk 1.lk)
Kun Mooseksen kädet väsyivät, Aaron ja Hur ottivat kiven hänen istuimekseen. Sitten he kannattelivat hänen käsiään kummaltakin puolen, nii...
-
Gregorius Suuren joulusaarna Koska vietämme tänään, jos Herra suo, messua kolme kertaa, emme nyt puhu tästä evankeliumin kappaleesta pitkä...
-
Gregorius Suuren Evankeliumisaarna n:o 34. Mikkelinpäivänä 591, tekstinä Luuk 15 "kadonnut lammas" ja "kadonnut hop...
-
Petollinen on ihmissydän, paha ja parantumaton, vailla vertaa Reformaation ihmiskäsitystä on sanottu pessimistiseksi. Sanotaan āmyös että p...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti