torstai 28. toukokuuta 2020

Joh 6:44 (Helluntain jälk. viikko, evankeliumi)


Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä joka minut on lähettänyt, häntä vedä

Vedä  siis minua puoleesi, että alan palavasti  juosta perässäsi. Minä tarvitsen vetämistä, voimakasta vetämistä. Ellet näet vetäisi, kukaan ei tulisi eikä kukaan seuraisi, sillä jokainen on käpertynyt itseensä. Jos sinä vedät, minä tulen, vieläpä kiiruhdan, juoksen ja palan. Ellet vedä, en juokse enkä yritä, tuskin edes haluankaan seurata. Mutta jos ojennat kätesi, juoksen sitä voimakkaammin mitä voimakkaammin vedät.
Hyvä Jeesus, vedä minut jäljessäsi. En vain minä, vaan me kaikki (Joh. 12:32) juoksemme voiteittesi tuoksussa (Laul: 1:3)..Vedä siis ensin minut luoksesi, kenties muutkin seuraavat sitten nähtyään esimerkiksi hyvän elämän. 
Ettemme voisi ylpeillä, meidän on hyvä aina muistaa, ettei juoksumme ole alkanut omilla voimillamme vaan sinun voiteittesi tuoksussa. Näin Jumala vetää, eikä muutoin kukaan pääse eteenpäin, eipä edes aloita, kuten olet sanonut; Kukaan ei tule minun luokseni ellei isä häntä vedä.

(Tuomas Kempiläinen: Sielun kaipuu, luku 12)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Joh. 15:12-15 (4. su pääsiäisestä, 3.vsk ev)

Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että ant...